Udstillinger

Simpson-kæden,1896

Kulturens marked

Illustrationer til teaterprogrammer, sange og aviser. Reklameplakater for dansehaller, café-koncerter og andre kommercielle produkter. Mange af Lautrecs grafiske værker kan betegnes som massekultur. En af de mest iøjnefaldende genrer er plakaten.

Ekspansion af massemediernes billedproduktion
I det sene 1800-tals Paris oplevede man en massiv ekspansion af det kommercielle marked og af massemediernes billedproduktion. Der blev afsat tusindvis af kvadratmeter mur i Paris til brug for reklamekampagner, og plakaterne blev en iøjnefaldende del af det urbane rum.

Den grafiske teknik udviklede sig i hastigt tempo. I 1890’erne slog farveplakaten igennem på markedet, og den blev betragtet som et af tidens mest moderne udtryk.

Banebrydende plakatdesign
Lautrecs plakatdesign var banebrydende. Han stiliserer og forenkler former og figurer og betoner fladen og linjen. Formelle greb eller virkemidler, der giver plakaten et slagkraftigt udtryk, og gør den nem at afkode for de forbipasserende.

Lautrecs produktion af plakater var den del af hans kunstneriske praksis, som var tættest forbundet med det kommercielle marked. Men han udførte også illustrationer til aviser, bøger, litterære magasiner, omslag til sange, teaterprogrammer og illustrationer til invitationer og menuer.

Eldorado, Aristide Bruant, 1892

Jane Avril, 1893

Glædens dronning, 1892

Moulin Rouge, La Goulue, 1891

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo