Undervisning
Elever igang med at bruge de digitale borde i museets faste udstilling Dansk og Nordisk Kunst 1750-1900

Elever igang med at bruge de digitale borde i museets faste udstilling Dansk og Nordisk Kunst 1750-1900.


André Derain. Outsider i fransk kunst

Den franske kunstner André Derain (1880-1954) var en videbegærlig og skæv person, der førte an og inspirerede sine kollegaer, samtidig med at han ikke var bange for at gå sine egne vegne. Det gjorde ham til en outsider i fransk kunst med hans individuelle og indimellem umoderne stil. 

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


Bjørn Nørgaard. Remodelling the World.

Den danske kunstner Bjørn Nørgaards kunst er mangfoldig. Derfor har vi i undervisningsmaterialet valgt at fokusere på tre overordnede vinkler:

  1. Nørgaards brug af materialer
  2. Det politiske og sociale engagement
  3. Brugen af mystik samt historisk og kunsthistorisk stof/referencer

De tre vinkler kan læses og bruges uafhængigt af hinanden.

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


Elke Krystufek. Lovers' mind wide open

Den østrigske kunstner Elke Krystufek strippede i 1997 på Galleri Nicolai Wallner i København som led i en performance. Uden større elegance, stående på to stole og med musik fra en ghettoblaster, begyndte hun at klæde sig af. Afklædning af tøjet afsluttede ikke performancen. Nøgen urinerede hun i en stor glaspokal, hvorefter hun drak indholdet. 

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


Fotografier

Undervisningsmaterialet introducerer udvalgte fotografiske genrer og kommer med forslag til øvelser, der kan laves før, under eller efter besøget på SMK. 

Hent lærermaterialet (pdf)


Goyas realisme

Den spanske kunster Francesco Goya (1746-1828) kaldes for en af datidens og malerkunstens store realister. Alle livets forhold fra den enkeltes intime liv i hverdagen til statsmagtens brug af vold, terror og tortur skildres i Goyas værker. I undervisningsmaterialets kan du læse mere om Goyas særlige realisme, der blandede fakta og fiktion. 

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


Henri Matisse – til franskundervisning

I samarbejde med Det Franske Institut har SMK udviklet et undervisningsmateriale. Med materialet kan eleverne øve deres franske og samtidig arbejde med en af fransk kunsts vigtigste kunstnere: Henri Matisse. 

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


Henrik Plenge Jakobsen. Cirkus Pentium

Circus Pentium var Henrik Plenges udstilling, der kombinerede skulptur, video og performance i én stor installation. I Circus Pentium kunne du møde en udstoppet tiger, en tom trapez, og en imposant tribune. Alle er de ting, som vi genkender fra cirkusverdenen. Cirkusset er underholdningsindustriens grundform – et sted for illusioner, sensationer og forvandlinger, for nervepirrende fryd og fladpandet gøgl. Men også et sted, hvor klovneriet til enhver tid kan tippe over i eksistentiel alvor og tragedie.

Hent undervisningsmaterialet (doc)


Her i Italien...

Undervisningsmaterialet følger i H.C. Andersens fodspor ned gennem Italien i årene 1833-34. Hvad betød hans dannelsesrejse for Andersen? Hvad er en dannelsesrejse? Hvorfor rejser vi, og kan der være nogen ting, der danner os mere end andre?

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


I lyset af Holland. Mesterværker fra hollandsk og dansk guldalder.

I undervisningsmaterialet introduceres en række hollandske mestre fra 1600-tallet side om side med værker fra den danske guldalder. Materialet kaster lys over en af de danske guldaldermaleres vigtige inspirationskilder.

Hent undrvisningsmaterialet (pdf)


Kunst, politik, identitet, virkelighed og kommunikation

Værkerne i undervisningsmaterialet undersøger værdier og temaer, der har betydning for den måde, vi lever vores liv. Virkelighed, identitet, politik, kommunikation og forholdet mellem kunst og samfund er blot nogle af de temaer, du kan undersøge med udgangspunkt i kunsten. Med vidt forskellige udtryk og materialer lægges op til analyse og stillingtagen til værkernes forskellige problematikker. Hvornår er et kunstværk politisk? Hvordan er vores køn med til at forme forventningerne til os – og kunsten? Skal kunst have et budskab, og hvem bestemmer kunstværkets betydning?

Kontakt Bookingen for at bestille materialet. Vær venligst opmærksom på, at materialet kun kan bestilles som klassesæt.


Lilibeth Cuenca Rasmusse. Egoshow

I værket Egoshow satte Lilibeth Cuenca Rasmussen køn, identitet og samfund til diskussion. Hun arbejder i feltet mellem dokumentarisme, musikvideo og perfomance, som hun med lige del humor og alvor indskriver i et socio-kulturelt perspektiv. 

Hent undervisningsmaterialet (doc)


MIT Matisse

Undervisningsmaterialet er tænkt til brug i fagene Dansk og Billedkunst. I materialet diskuterer kunstformidlerne Marianne Grymer Bargeman og Peter Kær den franske kunstner Henri Matisses maleri Den grønne stribe. Portræt af Madame Matisse

Materialet kan bestilles som klassesæt hos Bookingen

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


MIT Hammershøi

Beregnet til at blive brugt i fagene Dansk og Biledkunst er materialet opbygget som en samtale om et udvalgt værk, et værk som har særlig betydning for samtalepartnerne. Omdrejningspunktet i undervisningsmaterialet er den danske kunstner Vilhelm Hammershøis maleri Artemis, og i samtalen deltager kunstformidlerne Marianne Grymer Bargeman og Annette Rosenvold Hvidt. 

Materialet kan bestilles som klassesæt hos Bookingen.

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


National identitet

Undervisningsmaterialet diskuterer forestillingen om noget særligt dansk med afsæt i den danske guldalder, hvor tanken om "det danske" blev født. Er det en konstruktion eller noget naturgivet?

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


Peter Land. The Ride

Peter Land er kendt for sine videofremstillinger, hvor han altid kommer frygtelig galt afsted, lige meget hvad han gør. Det er både komisk og tragisk. I The Ride mødte publikum ham som cyklist – en cyklist, der vel at mærke ikke mestrer den simple kunst at cykle. Han foretrækker ikke en mine, når han gang på gang falder af cyklen, sætter sig op og kører videre. Faldet og gentagelsen, der vises med en enerverende konsekvens, er Lands billede på det moderne menneskes forsøg på at finde en plads i normaliteten for at retfærdiggøre sin tilstedeværelse i verden. 

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


Toulouse-Lautrec. Den Menneskelige Komedie

Undervisningsmaterialet ser nærmere på den franske kunstner Toulouse-Lautrec kunstneriske verden. Materialet er bygget op om fire temaer, som kan læses uafhængigt af hinanden:

  1. Typisk Lautrec
  2. Elles – de prostitueredes verden
  3. Karikaturer
  4. Den menneskelige tragedie?

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


Værkets virkemidler

Undervisningsmaterialet kan både bruges i forbindelse med et undervisningsforløb på museet og på egen hånd. Det er tænkt som et redskab til at komme helt tæt på et kunstværk og analysere kunstens udtryk og indhold. 

Hent undervisningsmaterialet (pdf)


Wilhelm Freddie – Stik gaflen i øjet!

Wilhelm Freddie var en af sidste århundredes største danske kunstner, der flere gange kom på kant med loven på grund af hans radikale kunst. Samtidig har han en central placering i kunsthistorien grundet hans kompromisløse arbejde med surrealismen og eksperimenter med forskellige kunstneriske medier. 

Hent undervisningsmaterialet (pdf)
Hent lærervejledning (pdf)


Øjeblikke og evighed – om tid i billedkunst og musik

Undervisningsmaterialet diskuterer tiden ud fra tematiske, historiske, bevarings- og oplevelsesmæssige vinkler. Fokus er på det musik- og kunstfaglige indhold, men materialet kan også indgå i andre tværfaglige konstellationer og er oplagt som en af del af AT. 

Hent lærervejledning med supplerende billed- og lydmateriale (pdf)

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo