Highlights

August Strindberg (1849-1912), Uvejr i Skærgården. 'Den flyvende Hollander', Dalarö, 1892

August Strindberg (1849-1912), Uvejr i Skærgården. "Den flyvende hollænder", Dalarö, 1892. 62x98 cm. kms3432
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Et oprørt blågrønt hav mødes med en blåsort og skytung uvejrshimmel. Et dystert billede af voldsomme naturkræfter, hvor det ekspressive udtryk forstærkes af heftigheden i Strindbergs arbejde med spatelen.

Motivet fandt han ved Dalarö i Stockholms skærgård, sommeren 1892.

Maleriet som ventil
For dramatikeren og forfatteren August Strindberg var maleriet en ventil for det følelsesmæssige kaos og tryk, han til stadighed befandt sig under, især under sine mange kriseperioder. Maleriet starter der, hvor ordene hører op, eller ikke er tilstrækkelige til at udtrykke de overvældende følelser af raseri, jalousi, ensomhed og angst.

Automatisk kunst

I en tekst fra 1894 Nye Kunstretninger! eller Tilfældet i den kunstneriske skaben karakteriserede Strindberg sin arbejdsmetode som automatisk kunst. Han arbejdede meget intuitivt og med en kort heftig udladning for at omsætte en sindstilstand til et billedligt udtryk. Derfor valgte han også små formater, og maleriet her, som Strindberg kaldte Den flyvende hollænder med henvisning til Richard Wagners (1813-1883) opera om den ensomme, evigt omflakkende skipper, er faktisk et af hans største.

Som billedkunstner begrænsede Strindberg sig ikke til maleriet, men beskæftigede sig gennem det meste af livet med fotografi og fotografiske eksperimenter.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo