Highlights

Christen Købke (1810-48), Havetrappen ved kunstnerens malestue på Blegdammen, ca. 1845

Under sin rejse til Italien opnåede Købke langt større malerisk frihed i sine studier end tidligere, specielt i de malede skitser fra Capri.

Disse billeder har et skitsepræg, som ellers ikke findes hos de danske malere. Købkes nye malemåde smittede af på de studier, han udførte nær sit hjem på Blegdammen efter hjemkomsten fra Italien.

Motiv og synsvinkel

I maleriet af havetrappen viste han tilmed en uhørt dristighed i valget af motiv og synsvinkel og i beskæringen af motivet. Man får knap nok indtryk af huset, og det vildt voksende træ ved trappen er billedets vigtigste element – sammen med det fint iagttagne sollys, som rammer husets facade og træet og falder ind gennem et vindue og rammer den åbentstående dør. Maleriet har ingen sidestykker i periodens danske kunst.

Christen Købke, Havetrappen ved kunstnerens malestue på Blegdammen, Ca. 1845. 22,5x33 cm. KMS6605
Download billedet i høj opløsning | Public Domain


På den ene side... og på den anden side... om Købkes "Havetrappen"

Christen Købke, Havetrappen ved kunstnerens malestue på Blegdammen, ca. 1845.

På den ene side:

Ikke ude i byen. Ikke malestuen i centrum. Ikke et fuldt udblik over haven, men en passage mellem trappen til malestuen og selve haven. Hvad skal det betyde at male en passage i en privat have, på et tidspunkt hvor det at ”flanere” offentligt igennem passager i byer blev moderne? Der er liv i farven, og Købkes livlige blik ser det hele, men det er et billede af ingenting. Ingen skrigende helte, ingen figurer fastfrosset i deres bevægelser. Dér finder Købke et frirum mellem de intellektuelle og de ordensfikserede malere, hvor ingen rigtig har kunnet holde opmærksomheden fanget før. Når man maler ingenting som var det det hele, risikerer man at blive glemt, som Købke blev det i en periode. Man kan også blive husket for at være indbegrebet af danskhed, uprætentiøs og fuld af nærvær. Det er ingenting – og et billede.

Henrik Holm, Museumsinspektør

På den anden side:

I begyndelsen af 1840’erne malede Købke flere af de motiver ved Sortedamssøen, som han havde malet før sin rejse til Italien. Men motiverne fik snart en ny betydning for ham. Hans far døde i 1843, og efter få år viste det sig, at familien måtte flytte fra hjemmet på Blegdammen uden for datidens København. Nu gjaldt det derfor om at fastholde de motiver, som havde været en del af hans hverdag, siden familien flyttede dertil i 1833. Hverken havetrappen, husets baghave (maleriet til højre) eller havelågen (nr. 2 th.) var derfor tilfældige motiver, men havde en helt særlig betydning for ham. Han så disse motiver dagligt fra sin have eller på sine spadsereture langs søen. Malerierne var dog kun beregnet for ham selv, og han har skildret flere af dem fra helt usædvanlige synsvinkler helt efter sit eget hoved.

Kasper Monrad, Overinspektør


Rundt om eller tæt på

Her kan du zoome helt ind på værket og få alle detaljerne med - eller komme rundt om værket ved at se filmene hvor forskere, konservatorer eller kunstnere fortæller om værket ud fra deres vinkel. For at se filmene skal du bare scrolle lidt længere ned på siden.


Zoom ind og se detaljerne



Flere blikke på værket - se de to film

Christen Købkes 'Havetrappen' - i kunstneren blik
Se kunstneren, Hannah Heilmann, fortælle om Christen Købkes maleri: Havetrappen ved kunstnerens malestue på Blegdammen.

Kolofon
Producer:
Mathilde Schytz Marvit
Kamera og redigering: Martin Pedersen
Medvirkende: Hannah Heilmann


Christen Købkes 'Havetrappen' - i forskerens blik
Vores seniorforsker, Kasper Monrad, fortæller i denne lille video om Christen Købkes maleri: Havetrappen ved kunstnerens malestue på Blegdammen.

Kolofon
Producer:
Mathilde Schytz Marvit
Kamera og redigering: Martin Pedersen
Medvirkende: Kasper Monrad

Christen Købkes 'Havetrappen' - i konservatorens blik


Senest opdateret: 11.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo