Highlights

Emil Nolde (1867-1956), Nadveren, 1909

© Emil Nolde (1867-1956), Nadveren, 1909.

Nadveren er en kunstnerisk milepæl i Emil Noldes produktion. Værket markerer starten på en række meget personlige billeder, hvor Nolde bryder med den traditionelle religiøse billedfremstilling. Med ekspressive farver og former videregiver han en subjektiv og intens religiøs følelse med en ny chokerende grovhed.

Værkets motiv

Kristus og de tolv disciple er gengivet omkring et bord. De tretten personer er samlet omkring en lyskilde, som forstærker ansigternes alvorlige og overraskede udtryk på dramatisk vis. Der er ingen dybde i maleriet og ingen detaljer, der beskriver det rum, hvor handlingen finder sted. De ekspressive farver og den trange plads forstærker motivets psykiske karakter. Kristus befinder sig i midten og ligner en mand tæt på døden, fremhævet af den gule ansigtskulør, der varsler om menneskesønnens skæbne. Kort tid før Nolde påbegyndte arbejdet med Nadveren, havde en forgiftning været ved at tage livet af ham. Man kan således argumentere for, at Nolde identificerer sig med Kristus.

Nazismen, Nolde og "Entartete Kunst"

Nadveren var en anstødssten for nazisterne, der fjernede billedet fra museet i Halle og gav det en fremtrædende plads på udstillingen "Entartete Kunst" i 1937. Det lykkedes imidlertid Nolde at få billedet tilbage, hvorefter han testamenterede det til Statens Museum for Kunst.

Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Henrik Holm
SMK Logo