Highlights

Erik Hoppe (1896-1968), Figur på en plæne, 1944

© Erik Hoppe (1896-1968), Figur på en plæne, 1944.

Parken Søndermarken var gennem mere end 40 år et fast motiv i Erik Hoppes malerier. Billedet viser, at det ikke var stedets topografi eller motiv, der var det væsentlige for kunstneren.

Parken som farvelaboratorium
Parken var nærmest et farvelaboratorium, hvor han studerede toner, lys, skygge og solens reflekser og fordybede sig i at omsætte naturens farver til maling på lærredet. Mørktonede grønne og brune farver er sat på med spartel og brede penselstrøg, og enkelte præcise markeringer af lysende gult og violet redegør for solens flimmer og lyser op i det dunkle grønne rum.

Skildringen af et almindeligt menneske

I græsset ligger en kvinde i en blå kjole. Hendes krops konturer er trukket op med lyserødt, så figuren næsten ligner en nøgenmodelstudie. Hoppe skildrer et almindeligt menneske, for hvem parken var blevet rammen om et moderne og demokratisk fritidsliv i solens vitale stråler.

En ener i dansk modernisme

Erik Hoppe kan ikke placeres i nogen egentlig skole, retning eller isme. I årene omkring 1930 var han sammen med vennerne Jens Søndergaard og Niels Lergaard hovedfigur i det såkaldte mørkemaleri, men Hoppe arbejdede videre ud fra sin personlige tro på, at farven var selve meningen med at male, og hans værker repræsenterer en egen gren af den danske modernisme.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo