Highlights

Henri Laurens (1885-1954), Musikinstrument, 1919

© Henri Laurens (1885-1954), Musikinstrument, 1919.

I lighed med Braque og Picasso var Henri Laurens i sine tidlige værker optaget af at bryde med den traditionsbundne naturalisme og i stedet skabe et mangesidigt synsindtryk af motivet. I dette tilfælde et yndet motiv for kubisterne en guitar.

Guitaren som motiv
Guitarens krop, hals og hoved er fragmenteret i enkeltdele med en konveks navle som fikspunkt, placeret hvor guitarens lydhul ville være. Omkring denne akse er flader, keglestubbe og kiler sat i forskudte vinkler. Helheden bliver en rytmisk vekselvirkning mellem kantede og kurvede former samlet i en kompakt oprejst komposition.

Et kubistisk højdepunkt
Skulpturen er et højdepunkt blandt Laurens’ kubistiske værker i bemalet ler fra årene 1917-20, der er en viderebearbejdelse af hans eksperimenter i collageteknik. I 1918 introducerede Laurens et nyt materiale i sine papircollager og skulpturer i træ og jern, nemlig bølgepap. Ofte fungerede det som en illustration af guitarstrenge. I lerskulpturen her er guitarstrengene i stedet reduceret til et todimensionelt tegn,malet på med tre sorte streger i rytmiske gentagelser rundt om skulpturen forneden. Denne løsning viser, hvordan Laurens trodser materialets bundethed ved at overføre virkemidler fra maleriet til skulpturen.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo