Highlights

Jens Juel (1745-1802), Dansebakken ved Sorgenfri, ca. 1800

Jens Juel (1745-1802), Dansebakken ved Sorgenfri, ca. 1800. 42x61 cm. KMS7661
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

I slutningen af 1700-tallet blev det populært blandt Københavns borgere at tage på udflugt ud af byen til Dansebakken ved Sorgenfri Slot. Her spiste man sin medbragte mad, slappede af og fordrev tiden med spil og leg. Det er en af disse sorgløse stunder, Juel har foreviget i sit maleri.

Centralt motiv: kvinden i gyngen
Til venstre er et selskab ved at stige ud af hestevognen, mens flere andre allerede har slået sig ned ved et af bordene eller i en lysning mellem træerne. Det centrale motiv er kvinden i gyngen, som bringer bevægelse i billedet og samling på kompositionen. I den foregående epoke, rokokoen, blev der malet mange kvinder i gynger, altid med et strejf af erotik, når skørterne flagrede om kvindernes ben. Dette er der intet af i Juels maleri.

Uskyldig leg

Her er det uskyldig leg. Scenen er en borgerlig idyl, hvor byboerne puster ud fra hverdagens travlhed. I denne henseende peger maleriet fremad mod den næste periode, den såkaldte guldalder, hvor tilværelsen i høj grad blev set med det arbejdsomme borgerskabs øjne.

Landskabets centrale rolle

Ligesom flere andre af Juels andre billeder fra omkring 1800 har landskabet fået en meget central rolle. For maleren var det en adspredelse fra de mange portrætter. Ud på eftermiddagen brød man op fra Dansebakken og tog videre til Dyrehavsbakken, hvor forlystelserne allerede dengang lokkede.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo