Highlights

Julie Nord (1970-), Nothing's Real, 2003

© Julie Nord (1970-), Nothing's Real, 2003.

En ny generation af kunstnere er vendt tilbage til de klassiske discipliner som maleri og tegning efter en periode i kunsten, hvor blandt andet fotografi og video var de dominerende medier.

Tegningen som selvstændigt kunstnerisk udtryk

Således er Julie Nord i lighed med mange af sine jævnaldrende optaget af tegningen som et selvstændigt kunstnerisk udtryk, der besidder en værdi i sig selv. Med skarp pen, både i overført og bogstavelig forstand, udfylder hun det hvide papir med detalje efter detalje, der tilsammen danner motiver hentet fra eventyrets fantastiske verden.

Værkets nostalgiske karakter

I Nothing’s Real får fremstillingen nærmest en nostalgisk karakter med en gruppe børn, der poserer som på gamle fotografier fra 1800-tallet. De er omgivet af dyr, blandt andet en lille fugl med Askepot-tørklæde i Disney-stil, men idyllen brydes dels af den siddende piges skævt formede øjne, der ser alt andet end uskyldige ud, dels af en usynlig figur, hvis skygge aftegner sig mørkt på væggen. Og midt i det hele er der et stort hvidt hul, som punkterer illusionen.

Titlen Nothing's Real
Billedets titel Nothing’s Real angiver, at værket bevæger sig på flere (u)virkelighedsplaner, hvor det konkrete, hvide felt af intethed forekommer at være det mest virkelige i tegningens uvirkelige verden.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo