Highlights

Lucas Cranach den Ældre (ca.1472-1553), Kurfyrst Frederik den Vise (1463-1525) af Sachsen's jagt, Formodentlig efter 1529

Lucas Cranach den Ældre (ca.1472-1553), Kurfyrst Frederik den Vise (1463-1525) af Sachsen's jagt, Formodentlig efter 1529

Lucas Cranach den Ældre (ca.1472-1553), Kurfyrst Frederik den Vise (1463-1525) af Sachsen's jagt, Formodentlig efter 1529. 56,5x80,5 cm. KMSsp728
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Jagtscenen er et af de reportagebilleder, Cranach udførte i forbindelse med adelens vigtige "sportsbegivenheder", turneringer fx, eller som her jagter. Ideen var at dokumentere begivenheden som mindeværdig historie.

Der findes adskillige tilsvarende jagtbilleder af Cranach, hvor de vigtigste deltagere i jagten kan identificeres, og hvor typisk et slot i baggrunden angiver, hvor jagten fandt sted. Dette er imidlertid ikke tilfældet her. Hverken deltagerne eller stedet kan præciseres.

Naivt og urealistisk

Billedet er overraskende urealistisk betonet. Det virker nærmest naivt i det skematiske håndtering af landskab og personer - især i betragtning af Cranachs berømmelse som dyremaler og hans suverænt overbevisende landskabsmaleri fra Donauskole-tiden. Hvorfor insisterede Cranach på dette urealistiske, skematiske, tegneserieagtige præg?

Reportagebilleder

De protestantiske kurfyrsters officielle billeder måtte leve op til den nye billedforståelse, der jo netop påkrævede billedets tegnkarakter og dets betydningmæssige præcision. Jagtbillederne var erindringsbilleder, der ikke skulle forføre betragteren til at tro andet, end at de var billeder. De skulle blot henvise til den bestemte jagt, angive de særlige forhold, den var foregået under, og dens vigtige deltagere. Til det sidste anvendtes skemaerne, "maskerne", fra de mange tidligere, officielle portrætter. Derfor kan de identificeres så præcist.

Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo