Highlights

Pablo Picasso (1881-1973), Nøgen kvinde, liggende ved et vindue, 1971

© Pablo Picasso (1881-1973), Nøgen kvinde, liggende ved et vindue, 1971 © Succession Picasso / billedkunst.dk

Tegningen varierer et motiv, der ligger langt tilbage i Picassos værk, og formidler veloplagt, hvad titlen lader hånt om: den kvindelige model som objekt for kunstnerens usvækkede begær og lyst, for hans seksuelle fascination og afsky.

Beskuelsen af kvindekønnet

Efter de opulente kvinder i malerier fra 1930’ernes begyndelse og de svale kvindeskikkelser i den såkaldte Vollard-suite bliver beskuelsen af kvindekønnet i løbet af 1960’erne en besættelse, Picasso igen og igen med en af alderen usvækket kunstnerisk potens har nedfældet på papir og lærred.

Den utæmmelige erotiske indbildningskraft

Mens han i 1968 i Suite 347 lader den uhæmmede male- og seksualakt udfolde sig som en og samme livsbekræftende aktivitet, ligger modellen i de sidste tegninger alene tilbage, ganske og aldeles tilgængelig for blikkets kringlede lystvandringer. Men selv om hun her er uden den olding, der ofte forklædt som kunstnerens alter ego, den gamle Rembrandt, fra sidelinjen betragter hendes attituder, eller nedfælder dem, så lades man ikke i tvivl om, at det, vi nu ser, er notater om den gamle Picassos utæmmelige erotiske indbildningskraft. Og de rummer, som også denne tegning uden blusel bevidner, såvel liderlighed og lede som befriende humor.



Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo