Highlights

Palle Nielsen (1920-2000), Stormen, 1963

© Palle Nielsen (1920-2000), Stormen, 1963.

For mange af Palle Nielsens forgængere, fra Albrecht Dürer (1471-1528) til Rembrandt (1606-1669), bestod den grafiske billedverden af gode tekniske grunde af sort og hvidt samt alle de deraf affødte grå mellemtoner.

Hos Giovanni Battista Piranesi (1720-1778), Francisco Goya (1746-1828) og mange andre senere grafikere genfindes den samme farvemæssige begrænsning. Den er nu ikke længere teknisk betinget, men resultatet af et frit valg. Sådan også for Palle Nielsens vedkommende. Dermed bekender han sig helt bevidst til en nu mere end 600 år gammel tradition.

Skaber af originalgrafiske billedromaner
I den almindelige bevidsthed fremtræder han nok især som skaberen af en række originalgrafiske billedromaner, blandt dem den ordløse gendigtning af det gamle græske sagn om Orfeus og Eurydike. Selv om handlingen er henlagt til vor egen tid, er det dog stadigvæk de samme eviggyldige spørgsmål, kunstneren i fastfrosne øjeblikke søger at fortolke og om muligt besvare.

Traditionelle, men overrumplende grafiske midler
De mange linoleumssnit af det moderne menneskes splintrede verden viser i glimt episoder fra en forfulgt forfølgers jagt efter mistet kærlighed og uopnåelig lykke i velkendte og dog så fremmede rum af had og aggression. Evigt ejes kun det tabte. I bladet her har Palle Nielsen med helt traditionelle, men alligevel overrumplende grafiske midler indsat mennesket på umulig flugt fra sin skygge i en verden af eksploderende hvidhed.

Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo