Highlights

Peter Land (1966-), Uden titel (siddende mand med prikker på blåt tæppe), 2003

© Peter Land (1966-), Uden titel (siddende mand med prikker på blåt tæppe), 2003.

Utilpassethed, fortabthed og tab af kontrol er temaer, som Peter Land altid har arbejdet med i sine værker. Her har han taget fat på skulpturen, og ligesom i hans fotografier og videoer er det ham selv, der er udgangspunktet.

Kunstneren selv som udgangspunkt
Skulpturens ansigt er en glasfiberafstøbning af kunstnerens eget ansigt, som han efterfølgende omhyggeligt har bemalet efter forbilledet. Figurens krop er ligeledes baseret på kunstnerens fysik – selvfølgelig med undtagelse af de meterlange spaghettiarme og -ben, der ligger lammede og ubehjælpsomme hen ad gulvet.

Forladt og melankolsk
Klædt i en pyjamas sidder han forladt og melankolsk og henleder tankerne på for eksempel Palle alene i verden, Nemo og andre børneuniverser, hvor drømmen som både fantastisk og skræmmende tilstand spiller en stor rolle. De alt for lange lemmer bliver et tragikomisk billede på manglende kontrol, som også karakteriserer søvnen.

Undersøgelse af de traditionelle manderoller

Peter Land bruger sig selv og disse referencer i en selvironisk og kritisk undersøgelse af de traditionelle manderoller og af, hvordan de krakelerer i situationer af ensomhed, ydmygelse og nederlag. Han insisterer humoristisk på, at kontroltab og klodsethed er eksistensvilkår i en ellers stadig mere strømlinet og perfektioneret moderne tilværelse.

Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo