Highlights

Robert Jacobsen (1912-93), Triptyque Spatial, 1950

© Robert Jacobsen (1912-93), Triptyque Spatial, 1950.

For Robert Jacobsen var rum og jern ligeværdige materialer, hvilket ses i dette hovedværk fra hans tidlige produktion af jernskulpturer. Inden for den høje rektangulære kasse er rummet indrammet og formet af sorte streger og flader til rytmiske mellemrum. Jernet er bevidst sortmalet på dette tidspunkt i Jacobsens produktion, med det formål at stå som et anonymt materiale i stærk kontrast til tomrummet.

Et tredimensionelt maleri
Som titlen antyder, er den traditionelle triptykon – en tredelt altertavle – blevet ændret til et skulpturelt værk, hvor beskuerens bevægelse og skiftende synsvinkler er tænkt ind. Jacobsen var optaget af at skabe et tredimensionelt maleri – en dynamisk helhed, der, lukket om sig selv, alligevel indbød til en rumlig dialog.

Jacobsens udvikling
I løbet af 1940’erne havde Robert Jacobsen udviklet sine skulpturer fra det figurativt fabulerende til det konstruktivistiske. Udviklingen tog fart efter ankomsten til Paris i 1947 sammen med Richard Mortensen. Her blev Jacobsen hurtigt en respekteret kunstner i kredsen omkring Galerie Denise René, hvor han fik sit store gennembrud med en separatudstilling i 1950.

Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo