Highlights

Svend Wiig Hansen (1922-97), Jorden græder, 1981

Svend Wiig Hansen var lidenskabeligt optaget af det moderne menneskes eksistensvilkår. I hans fortolkninger går den sanselige kropslighed og individets frie udfoldelse hånd i hånd med destruktionen, lemlæstelsen og angsten. Urkræfter som seksualitet, moderskab og livsvilje kobles ofte med en kropslig deformitet og indre splittelse.

Værkets kvindeskikkelse
Den centrale kvindeskikkelse i dette monumentale, friseagtige panorama synes da også både kraftfuld og truet. Som mange af Svend Wiig Hansens figurer kan hun tolkes som en repræsentant for ekstreme yderpunkter i tilværelsen. Hun er på en gang isoleret og del af en gruppe. Hun er både ekspressiv og indadvendt, underskøn og dæmonisk. Umiddelbart er det heller ikke muligt at afgøre, om hun befinder sig i nydelsesfuld ekstase eller i voldsom smerte.

Livets allerstørste og mest modsatrettede kræfter
For Svend Wiig Hansen er de konfliktuerende kræfter altid til stede i tilværelsen. Hele hans værk, der foruden maleri også omfatter skulptur, tegning og grafik, er gennemsyret af denne paradoksale, næsten skizofrene samtidighed af livets allerstørste og mest modsatrettede kræfter.

© Svend Wiig Hansen (1922-97), Jorden græder, 1981.

Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo