Highlights

Troels Wörsel (1950-), Uden titel, 1985

Troels Wörsel (1950-), Uden titel, 1985.

© Troels Wörsel (1950-), Uden titel, 1985.

Troels Wörsel har beskæftiget sig indtrængende med maleriet og dets væsen. Han har fra et tidligt tidspunkt presset maleriet ud ad sin todimensionalitet ved at fastgøre forskellige objekter, ofte genkendelige hverdagsting, til lærredet.

Andre gange har han har påført malingen med en stedvis pastositet, så billedfladen fremstår som et relief med for eksempel ophøjede prikker, eller han har ”malet” med en slibemaskine, der trækker et tåget spor af sammenblandet maling efter sig.

Maleriets tredimensionalitet
Her har han påmonteret lærredet en lille konsolagtig hylde, malet i samme farve som det orange parti bagved. Dette malede felt repeterer på sin side hyldens udformning og dens rokoko-udskæringer. Der opstår dermed en ejendommelig hybridrelation mellem det flade lærred og det fremspringende objekt, hvor det ene næsten ikke er til at skelne fra det andet.

Billeder midt i maleriet

Wörsel genanvender maleriske kategorier som for eksempel abstraktionen – her de sorte lodrette bånd, som kanoniseredes med Piet Mondrians (1872-1944) billeder. Stribemønstret kunne dog også illudere et dekorativt tapet, og dermed opstår den sammensmeltning mellem det ophøjede og det basale, som er så typisk for Wörsel. Når han sætter disse veletablerede kategorier i spil, presser han dem samtidig ud over sig selv, så de i stedet fungerer som billeder midt i maleriet.

Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo