Highlights

Ursula Reuter Christiansen (1943-), Ægteskab, 1978.

© Ursula Reuter Christiansen (1943-), Ægteskab, 1978.

Efter sin tid som elev på kunstakademiet i Düsseldorf hos Joseph Beuys kom Ursula Reuter Christiansen til Danmark i 1969. Her tog hun aktivt del i 1970’ernes feministiske bevægelse og samfundskritik, og investerede også det politiske engagement i sin kunst.

Klædeskabet som en forvrænget social konstruktion
I Ægteskab har hun således med et enkelt ordspil forvandlet et af de mest traditionelle og hjemlige møbler, klædeskabet, til et vrængbillede på en social konstruktion.

Skabet står som et gennemført symbolsk tableau, en apokalyptisk vision af ægteskabet som et fragmenteret og splintret univers i sin sidste time: Potten med lort krænger over, kvindens stigma vises frem, mens syndefaldsmytens slange trædes under fode, og skrællekniven kastes bort.

Kønnenes kamp
På den venstre side angribes patriarkatet: Faderens højt hævede og dominerende åsyn er indfanget i et net, mens kvinden som opskræmt lillepige i røde strømper frygtsomt vover at kigge frem fra den overfrakke, hun havde gemt sig bag. På højre side kastes alt over bord i en kamp mellem kønnene, der også kræver sine ofre. Nederst truer kniven og helvedes flammer. Modsat dette skrækscenarie fremstiller indersiden af lågen en pastoral idyl, hvor en nøgen kvinde bæres væk af en faun under en ranke af blå violer, som en henvisning til en fri og oprindelig eros.

Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo