Highlights

Vilhelm Bissen (1836-1913), En dame. Emilie Marie Rovsing, f. Raaschou, 1891

Vilhelm Bissen (1836-1913), En dame. Emilie Marie Rovsing, f. Raaschou, 1891.

Med den tidssvarende klædedragt og den moderigtige fjerbesatte hat er Vilhelm Bissens skulptur En dame som taget ud af et samtidigt illustreret magasin. Med løftet i kjolen, den blottede sko og den iagttagende svajende stilling kunne hun være gæst på en maleriudstilling.

Skulpturens umiddelbarhed
Det flygtige er ikke billedhuggerkunstens anliggende og slet ikke marmorskulpturens. Alligevel har Bissen forsøgt at give det umiddelbare indtryk en monumental skulpturel form.

Arven fra Thorvaldsen
På sine rejser til Paris mødte Bissen en mere realistisk skulptur, end den klassicerende idealisme han kendte fra sin far H.W. Bissen (1798-1868) og Bertel Thorvaldsen (1770-1844). Arven fra den danske billedhuggerkunsts store faderskikkelse Thorvaldsen var ikke kun en gave, det var også en byrde, som Bissens jævnaldrende havde svært ved at frigøre sig fra. Bissen derimod, udfordrede traditionen og bevægede sig langsomt væk fra Thorvaldsen i retning mod den realisme, som prægede tidens kunst.

Bissens realisme
Med den virkelighedsnære og virtuose realisme betegner En dame et højdepunkt i periodens danske skulptur. Men det er også et værk som udfordrer rammerne for, hvad billedhuggerkunst kan, og hun fik da heller ingen umiddelbare efterfølgere.

Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo