Highlights

Vilhelm Hammershøi (1864-1916), Portræt af Ida, kunstnerens kone, 1898

Vilhelm Hammershøi (1864-1916), Portræt af Ida, kunstnerens kone, 1898. 242x188 mm. kks1964-288
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Med ujævne mellemrum tog Vilhelm Hammershøi og hans kone ophold i forskellige europæiske storbyer.

Bosættelsen i London
Fra slutningen af oktober 1897 til slutningen af maj 1898 boede de således i London. I modsætning til Rom og Paris var London ikke en kunstens hovedstad, og det har derfor meget naturligt givet anledning til nogen undren over, hvad det var, der fik en dansk kunstner til at slå sig ned lige netop dér.

James Abbott McNeil Whistler

En af grundene var dog uden tvivl den amerikanskfødte maler James Abbott McNeill Whistler (1834-1903). I London tog Hammershøi nemlig et for ham usædvanligt initiativ: Han skrev til Whistler og prøvede at træffe ham privat, dog uden held. Den direkte årsag var hans håb om – ved Whistlers mellemkomst – at blive repræsenteret på The International Societys åbningsudstilling i 1898 med To figurer, et billede af ham selv og hans kone, Ida, hvortil tegningen her er en af flere forstudier.

Fremstilling af tilsløret nærvær
Det var ikke hans tanke, at billedet skulle indeholde ”Portrætter i strengeste Forstand”, og tegningen er da også noget andet og mere end et vellignende portræt: en fremstilling af tilsløret nærvær, et blyantsmaleri med leonardoske mindelser. Det er tydeligvis også præget af museets tidligere Rembrandt, nu Willem Drost (1633-58), tilskrevne portræt af en ung kvinde med en nellike, som Hammershøi havde kopieret ti år tidligere.

Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo