Hos konservatoren

Et af dansk kunsts absolutte hovedværker

Joakim Skovgaards maleri Den store nadver regnes ikke bare for Skovgaards hovedværk, men for et af de absolutte hovedværker i dansk kunst.

Tidligt udkast til Den Store Nadver, Kunstindustrimuseet.

Tidligt udkast til Den Store Nadver, Kunstindustrimuseet.

Udsnit af Den Store Nadver af Joakim Skovgaard.

Enkelheden i komposition, figurernes bevægelse og udtryk samt sideordningen af figurerne, som kendetegner Den store nadver, er et gennemgående træk i hele udsmykningen af Viborg Domkirke, som Joakim Skovgaard stod for.

Arkitektonisk følelse

Skovgaards ”arkitektoniske følelse”, et begreb han henviser til i flere sammenhænge, kom ham til stor nytte i arbejdet med udsmykningen af Viborg Domkirke, der strakte sig over årene fra midten af 1890’erne til afslutningen i 1913.

Kirken er holdt i en romansk stil, og Skovgaard lavede udsmykningen i samme stil, for som han skrev: ”…en Domkirke er mere fordringsfuld end et Stykke Lærred i Ramme, med Hensyn til Holdning og Stil. Et Staffelibillede behøver i ringe Grad at tænke paa andet end sig selv, et Vægbillede maa i høj Grad tænke paa Rummet, det skal pryde.”

Folkelighed, enkelhed, dekorativ farvepragt og monumental formsans

Den store nadver rummer essensen af Joakim Skovgaards bestræbelser og ambitioner som billedkunstner. Få andre steder lykkes det på samme overbevisende måde, at skabe en bibelhistorie båret af folkelighed, enkelhed, dekorativ farvepragt og monumental formsans.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo