Hos konservatoren

En fransk mestertegning

Takket være Kulturministeriets ekstraordinære bevilling til bevaring af værker af Enestående National Betydning (ENB-værker) har papirkonservatorerne foretaget en præventiv behandling og konservering af museets franske mestertegninger.

Johan Barthold Jongkind (1819-1891), Landskab ved floden Le Drac nær Grenoble, 1880. Akvarel med sortkridt 220x467 mm

Akvarellens akilleshæl
Hvis du hænger en nymalet akvarel op på en sollys væg, vil den efter få år blive en bleg efterligning af sig selv. I uheldigste fald allerede efter få måneder. Akvarellens transparente udtryk er dens særkende, men samtidig dens akilleshæl. De fintmalede farvepigmenter i akvarellen er trukket ud i et tyndt lag på papirets overflade. Hvert farvekorn ligger derfor ubeskyttet mod lysets blegende effekt.

Oprindelig var himlen mere blå
Før kunstværkerne kommer i museets varetægt, har de ofte hængt i indramning på væggene hos kunstnerne, deres familie og venner, i gallerier og hos private kunstelskere. J.P. Jongkinds akvarel fra 1880 blev givet som testamentarisk gave til museet i 1976. Vi kan se på værket, at det har været indrammet, fordi rammekanten, eller passepartout’en, er gået 1 cm ind over papirets overkant.

Farvepigmenterne har ligget beskyttet for lys på denne del af papiret, hvorved den blå farve her stadig er meget intens. Vi kan også se, at billedet har taget skade af den bagvedliggende indramningskarton, hvis syreholdige indholdsstoffer har haft en gulnende virkning på originalpapiret. Himlen har altså været mere blå og papiret hvidt, da Jongkind var færdig med sit landskabsmaleri i 1880.

Hvordan bevarer vi de sarte kunstværker udført på papir?
Vi ønsker selvfølgelig at undgå, at værker som dette taber yderligere, uerstattelig farve. Det kræver en forebyggende indsats i form af præventiv bevaring. Papir og farvepigmenter beskyttes ved, at papirkonservatorerne monterer værkerne i nye passepartout'er fremstillet af karton uden syreholdige materialer.

Værkerne lægges herefter i syrefri æsker og opbevares forsvarligt på museets klimatiserede magasiner. Her ligger de, indtil den næste særlige lejlighed inviterer dem op i lyset.

En fransk mestertegning
Akvarellen var udstillet sammen med en lang række andre mesterværker på papir i udstillingen "Franske mestertegninger" i 2006. Værket er nu igen gemt væk fra det nedbrydende dagslys. Så det også kan glæde fremtidens publikum og konservatorer.

Skrevet af
Anja Scocozza
B.Sc. i konservering, kunst på papir
Bevaringsafdelingen

 

 

Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo