Spørg konservatoren

Vi deler gerne ud af vores viden og giver råd så vidt, det er muligt. Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at sende dem til web_@_smk.dk

Hos konservatoren
Kantdublering af et maleri på lærred

Maleri | 18.okt.2012

Kantdublering af egne værker

Jeg er maler. Jeg er kommet til at fraskære for meget lærred, således at jeg mangler et par centimeter lærred til ombuk og clips på blindrammen. Er det muligt at lime et ekstra stykke lærred på og med hvilken lim?

Hvis værket var af en anden kunstner eller et historisk maleri, kunne jeg kun anbefale, at du kontaktede en professionel konservator snarere end at gøre ​​arbejdet selv. Når nu maleriet er et af dine egne, vil jeg dog stadig anbefale dig at få hjælp fra en konservator, hvis det er dig muligt. En liste over konservatorer i Danmark kan findes online her: www.nkf-dk.dk/links/konserveringsvrksteder.

Jeg forestiller mig, at det, du har i tankerne, er en kantdublering af blot én kant af lærredet. Du kan læse om kantdublering her: http://www.art-conservation.org/Glos_paint/Strip_lining/gloss_det_paint.htm og her kan du læse om dublering og kantdublering af malerier: http://www.tate.org.uk/download/file/fid/7412

Da maleriet skal kunne opspændes, må sammenføjningen i lærredet være så tilpas stærk, at de to lærreder ikke går fra hinanden under det store træk. Der er også andre ting at tage hensyn til. Hvis man vælger at vedhæfte et tykt, stift stykke lærred på bagsiden af maleriet med et overlap på et par centimeter, kan det meget vel holde, men du vil med tiden ende op med en meget synlig højderyg på forsiden af maleriet. En konservator ville for at mindske denne risiko trække tråde af kanten på den lærredsstrimmel, der kantdubleres med, og tynde disse med en skalpel. For på den måde at lave en gradvis overgang.

Konservatorer bruger en række forskellige klæbemidler til dublering og kantdubleringsprocesser, hvoraf mange aktiveres ved varme eller opløsningsmiddel, og lægges under pres for at opnå vedhæftning. Det endelige valg af lim vil også blive baseret på de materialer, du har brugt i dit maleri: Akryl er mere følsomt over for nogle opløsningsmidler og er blødere ved stuetemperatur end traditionelle oliemaling. Traditionelt er klister eller voks-harpiks blevet brugt, og i dag, er det syntetiske alternativer såsom BEVA-371 eller Plextol som oftest anvendes til dubleringsprocesser. Alle disse processer kræver specialudstyr, som jeg ikke forestiller mig, du har adgang til, og jeg er derfor tilbageholdende med at give specifikke anbefalinger, især uden at have flere oplysninger om de oprindelige materialer.

Jeg håber, at du på baggrund af dette svar kan træffe en beslutning om den bedste måde at løse problemet på. Uanset hvad du vælger, vil jeg anbefale, at du registrer alt, hvad du gør, og lader det følge maleriet til fremtidig brug.

Med venlig hilsen
Hannah Tempest
Malerikonservator / Paintings Conservator

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo