Hos konservatoren

Spørg konservatoren

Du kan stille konservatoren et spørgsmål ved at udfylde felterne nedenfor. Dit spørgsmål vil blive besvaret så hurtigt som muligt.
*Hverken dit navn eller email kommer til at fremgå af hjemmesiden.

Maleri | 29.apr.2013

Mørkning af oliefarve

Nogle malerier - ikke alle - bliver brune med alderen. Hvad er årsagen til det? Jeg maler selv lidt og vil gerne undgå bruneringen. Derfor benytter jeg Rembrandt oliefarver - som skulle være de bedste. For at få malingen til at tørre hurtigere benytter jeg også Schmincke Raid Medium, som ikkeindeholder terpentinolie. Kan maleriet blive brunt af det? Som regel påfører jeg mange - men ganske tynde lag maling. Skaller disse lag nemmere af, end hvis jeg benytter tykke lag? Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker, at mine malerier skal stå med en blank overflade?

Det er en del af oliefarvens egenskaber, at mørkne med alderen eller under ældningsprocessen. Så snart farven er påført lærredet starter en kompleks kemisk og fysisk proces, når farven overgår fra flydende tilstand til optørret farvefilm. Sammensætningen af oliebindemiddel og pigmenter med tilslag af fyldstoffer og sikkativ (tørremiddel) samt opløsningsmidler påvirker tørringen af farven betydeligt. Omgivelserne i form af lys, temperatur, relativ luftfugtighed og forurening af luften påvirker også optørringen og farevns udseende.

I sig selv er olien gullig, hvis der er tale om linolie. Den mørkner uværgerligt under ældning. Forskellige pigmenter kan mørkne med alderen – andre lysner som følge af ydre påvirkninger.

Vi ser det på malerier i museerne, at der sker forandringer. Undersøgelser i form af prøveudtagning og analyser afslører nogen gange, at farven har været meget mere intens eller at den har været grøn og ikke brun.

Så det har alle dage været en problematik i kunstens verden. I gamle dage gik man jo i lære som maler fra barnsben og arbejdede i årevis med basale ting som rivning af farver og forefaldende arbejde. Malerfaget var et metodisk håndværk med årevis af oplæring før man blev udlært som kunstmaler. Man kan næsten sige, at det var en livslang proces.

Sådan arbejder man ikke klængere som kunstner; den industrielle fremstilling af farver og grunderede lærreder har givet alle, der har lyst mulighed for at at male billeder – og det forventes at alt er nemt og ligetil. Det er det dog langt fra. Forskellen er, at det er billigt og nemt at gå til.

I dit tilfælde vil jeg råde dig til, at følge producentens vejledning nøje. Man må arbejde metodisk, så man selv kan drage nytte af sine egne erfaringer og måske hen af vejen ændre på metoden eller materialevalg, hvis der er noget der driller - men hele tiden systematisk.

Så det var nok ikke megen hjælp – andet end oplysningen om at oliemaleriet ældes over tid og man må acceptere, at det er sådan. Der er en grund til, at man anbefaler ikke at fernisere malerier før tidligst et år efter det er malet. Først da er farven hærdet nok.

Så her kommer vi til dit spørgsmål vedr. maleriernes overflade – hvordan de bevares blanke. Farven skal være tørret eller hærdet mindst et år før maleriet ferniseres. Derefter kan man påføre en harpiksfernis opløst i opløsningsmiddel. Brug eventuelt den som producenten af dine oliefarver anbefaler – den burde være i orden. Fernisser gulner også med alderen, og er det ofte allerede når de købes på flasken. Der er begyndt at blive produceret klare fernisser, der ældes uden gulning, men jeg ved ikke om de fås som kunstnerartikel. Spørg eventuelt, der hvor du køber dine oliefarver.

Med venlig hilsen

Pauline Lehmann Banke
Konserveringstekniker


arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 7.jul.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo