Spørg konservatoren

Vi deler gerne ud af vores viden og giver råd så vidt, det er muligt. Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at sende dem til web_@_smk.dk

Hos konservatoren

Papir | 27.feb.2014

Montering af pasteltegning

Jeg har en værdifuld pasteltegning fra 1940 i formatet 60x70 cm. Den er udført med pastelfarver på offsetpapir, som ikke er syrefrit og derfor gulnet. Den er monteret i træramme, hvor farven rører glasset og papiret ligger løst mod bagpap, som heller ikke er syrefrit. Jeg forestiller mig, at tegningen skal opklæbes på syrefrit karton og derefter placeres i en syrefri passepartout. Hvilken opklæbningsteknik kan jeg anvende, så tegningen bliver jævnt udglattet, så klæbemediet ikke ødelægger papir og pigmenter - og som kan forblive stabil i lang tid?

Pastel som tegneteknik findes på mange forskellige former, både med og uden et bindemiddel, der hjælper til at fæstne farven til det bærende underlag. I ubundet, tør form ligger farvelaget i løse pigment-ophobninger på overfladen, kun bundet af den kraft, hvormed det er påført. Dette gør tegningen ekstrem sårbar overfor særlig berøring og rystelser, hvilket vanskeliggør enhver håndtering og begrænser mulighederne for god bevaring samt montering af tegningen.

Du skriver ikke, om din pasteltegning er fikseret. Det vil have betydning for farvelagets stabilitet og dermed tegningens sårbarhed. Jeg vil dog uanset hvad ikke anbefale, at tegningen bliver fuldopklæbet. Særlig ikke, da teknikken er så svær at arbejde med samt papiret, der er syreholdigt og nedbrudt. Jeg vil derimod anbefale, at du hængsler tegningen på en solid, syrefri karton (min. 2 mm tyk). Til det kan du bruge en forholdsvis tyk (7-8 %) Methyl Cellulose og hængsler af stærkt, langfibret orientalsk papir (kozo). Hængslerne kan laves usynlige i V-form og monteres rundt i tegningens kanter, primært den øverste. Vær opmærksom på, at trække fugt fra klæberen hurtigt væk, så der ikke dannes skjolder. Det er dertil vigtigt, at der indlægges en afstandsliste i rammen, så tegningen fremover ikke vil komme i direkte kontakt med indersiden af glasset.

Ved denne monteringsform bæres tegningen kun af hængslerne, og den vil derfor uundgåeligt få et let bulet udtryk. For at få tegningen mere plan i rammen, kan den alternativt og med fordel monteres med et passe partout-vindue, der rækker en anelse ind over tegningens kanter. På den måde, holdes tegningen fladt mod passe partoutens bagkarton, hvilket også giver ekstra hold på tegningen. Monter igen tegningen med hængsler på syrefri bagkarton (begræns eventuelt hængslingen til den øverste kant alene) og benyt en ekstra tyk, syrefri karton til forsiden, så der opnås et dybt vindue i passe partouten. Denne vil samtidig fungere som afstandsliste til rammeglasset.

Husk hele tiden at arbejde med tegningens motiv opad. Vend aldrig tegningen, så pastellaget kommer i direkte berøring med underlaget. Dette kan føre til uoprettelige skader i form af pigmentudgnidning samt tab af farvelag.

Hvis du er utryg ved opgaven og synes, den bliver for omfattende, vil jeg anbefale, at du kontakter et professionelt konserveringsværksted, som har ekspertisen samt udstyr til at løse opgaven.

Du kan her læse mere om pastel som tegneteknik samt få detaljer om et restaureringsforløb af en pastel på pergament.

Med venlig hilsen
Karen Esser
Konservator / Cand. Scient. Cons, Kunst på papir

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 19.sep.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo