Spørg konservatoren

Vi deler gerne ud af vores viden og giver råd så vidt, det er muligt. Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at sende dem til web_@_smk.dk

Hos konservatoren

Papir | 29.apr.2013

Opklæbning af gouache på papir

Jeg maler og tegner mine billeder med gouache farver på 186 g Canson akvarelpapir. Mine to formater er ca. 1,52 x 1,15m og 2,0x1,52m. 
Hvor kan jeg finde hjælp og vejledning til at få dem opklæbet på lærred?

Tidligere har museer opklæbet malerier der var malet på papir, på lærred, men i dag vil vi ikke anbefale at man gør det. På konserveringsværkstederne har vi mest erfaring med at fjerne lærreder fra bagsider af papir, i det der i rigtig mange tilfælde har vist sig at være et uheldigt samspil mellem papir og lærred.

Lærred har en vævet struktur, hvilket papir ikke har, og derfor opstår der ofte strukturelle problemer, når papir og/eller lærred skiftevis udvider sig/trækker sig sammen som resultat af ændringer i luftfugtigheden. Da lærredet i reglen vil være det stærkeste materiale, vil det have tendens til at have skadelig indvirkning på papir og farvelag. Vi klæber altså ikke kunstværker på papir op på lærred og vil ikke anbefale at gøre det ud fra et konserverings-/bevaringsmæssigt synspunkt

I stedet foretager vi en kanthængsling. Det vil sige, at vi forer en let plade med syrefrit karton og monterer værket på kartonen, med hængsler langs alle fire kanter. På den måde undgår vi at der opstår forkerte spændinger mellem papir og lærred.

Hvis du, som kunstner, fortsat gerne vil have værkerne klæbet på et bærende underlag, foreslår vi et fast underlag, f.eks. syrefrit karton eller lignende. Du skal i så fald være opmærksom på, at opklæbningen med stor sandsynlighed ikke vil være reversibel.

Foruden de rent strukturelle problemstillinger er det også vigtigt at tænke på farvelagets egenskaber, hvis du foretager opklæbningen efter at gouachen er påført, dvs. om farvelaget f.eks. tåler fugt.

Hvis du påtænker at klæbe papiret op på lærred før du påfører gouachemotivet, kan du eksperimentere med at benytte en glutenfri hvedestivelsesklister (tapetklister i en renere form) til at klæbe papiret op på lærredet. Det kræver, at opklæbningen tørrer op under kontrollerede forhold. Hvis det tørrer hurtigere op på nogle flader end andre (kanter, bagside, forside) kan der komme buler og i værste fald kan papiret revne.

Hvis du vælger den "våde" metode (opklæbning) frem for den "tørre" metode (hængsling) til montering af kunst vil vi råde dig til at få en papirkonservator til at gøre det. Nordisk Konservatorforbund har en liste over konservatorer: www.nkf-dk.dk/links/konserveringsvrksteder

Alternativt kan du overveje at kontakte et privat indramningsfirma for at få hjælp til opgaven.

I nogle tilfælde benytter papirkonservatorer japanske restaureringsteknikker, hvor et værk opklæbes på japansk papir vha. hvedestivelsesklister, for derved at give værket øget styrke. I sådanne tilfælde kan kanterne af japansk papir tilpasses, så de kan bukkes omkring et bærende underlag. Dette indgreb kræver dog i reglen at værket kan tåle store mængder fugt.

Håber det giver svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Anja Scocozza & Pernille Højmark, Papirkonservatorer og
Hannah Tempest, Malerikonservator


arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo