Spørg konservatoren

Vi deler gerne ud af vores viden og giver råd så vidt, det er muligt. Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at sende dem til web_@_smk.dk

Hos konservatoren

Papir | 16.aug.2011

Transport af pastelkunst

Da jeg skal have udstilling i udlandet med mine Soft pastelarbejder har jeg fikseret dem nogle gange med fixativ til pastel. Derefter lagt dem i plastiklommer så de kan ligge i kufferten. På udstillingsstedet ligger der rammer med glas parat så de kan hænges op når jeg kommer. Men jeg er bange for at det måske ikke er holdbart nok under transporten. Har I nogle gode råd eller ideer, som jeg kan bruge?

Pastelkridt er et meget sårbart medie, som kræver særlig nøjsom behandling både under håndtering og montering. Et farvelag af pastel er sædvanligvis meget løstsiddende og alt direkte kontakt bør derfor undgås, mens rystelser skal forsøges at holdes på et minimalt niveau. Normalt vil jeg råde til, at farvelaget aldrig kommer i direkte kontakt med et sekundært materiale, men i dit tilfælde, hvor du har fikseret farvelaget, kan du nok selv bedst vurdere, hvor afsmittende (ødelæggende?) den direkte kontakt med plastiklommerne er. Alternativt er montering i syrefri passe partout med dybt forsidevindue et meget velegnet og beskyttende tiltag, som både skåner mod direkte kontakt med farvelaget og giver værket ekstra baggrundsstøtte.

I forhold til emballering under transport vil jeg anbefale at montere værkerne i passe partout og lægge dem i en solid kasse, som er tilpasset passe partoutens format og derved ikke tillader bevægelse i kassen (hverken horisontal eller vertikal). Værket skal rejse liggende, og kassen skal være af et ufleksibelt og hårdført materiale, som beskytter værket mod slag og knæk – fx træ. Dertil er ekstra skumforring en fordel for at nedsætte niveauet af de rystelser en transport uundgåeligt afstedkommer.

Under udstilling bør værkerne indrammes med afstandsliste til rammeglasset, da det ellers kan afstedkomme pigmentafsmitning (igen undgå direkte kontakt). Dette gælder også fikserede pasteller, da fixativen jo er et klæbestof, som ved tæt kontakt kan binde til glasset. Det er dertil vigtigt at værket under indramningen ikke roteres, så farvelaget ligger nedad, da det vil lade løstliggende pastelpigmenter falde af. Forsiden skal holdes opad hele tiden! Dertil er det vigtigt at udstillingsrummets klimatiske forhold (temperatur og luftfugtighed) er forholdsvis stabile, da papir er meget modtageligt overfor svingninger i klima og arbejder ved dimensionsændringer, der svarer til rystelser, som kan bevirke farvetab.

Jeg har tidligere beskrevet et restaureringsforløb af et (ufikseret) pastelportræt på pergament – måske kan du blive inspireret af nok særlig monteringsdelen: http://www.smk.dk/udforsk-kunsten/hos-konservatoren/bevaringshistorier/udretning-af-dronning-juliane-marie/

Med venlig hilsen
Karen Esser
Papirkonservator / Cand Scient Cons, Kunst på papir

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 12.dec.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo