Værket i værket

Ofte gemmer et værk på et andet værk

Horace Vernet, <em>Portræt af Thorvaldsen i færd med at modellere Vernet-busten</em>, 1833, olie på lærred, 99,8 x 75,2 cm, <link http://www.thorvaldsensmuseum.dk>Thorvaldsens Museum</link>, Foto: Ole Woldbye

Kort om Værket i værket

  • I portrættet af Jens Adolf Jerichau gemmer der sig et af hans egne værker i baggrunden, nemlig figurgruppen Herkules og Hebe
  • I maleriets klassiske portrættradition er rekvisitter med til at karakterisere den portrætteredes person, stand og virke
  • I Horace Vernets portrætmaleri af billedhuggeren Thorvaldsen - Jerichaus berømte foregangsmand - ses også et værk i værket, nemlig Thorvaldsens portrætbuste af kunstneren Vernet
  • Elisabeth Jerichau Baumann hylder sin mand ved at vise, hvordan han behersker billedhuggertraditionen
J.A. Jerichau, <em>Herkules og Hebe</em>, 1845, gips, 211 cm, <link http://www.glyptoteket.dk/>Ny Carlsberg Glyptote</link>k, Foto: Ole Haupt

Hvad er det der er i skyggen bag billedhuggeren?

Af: Annette Rosenvold Hvidt

I portrættet af billedhuggeren Jens Adolf Jerichau ses i baggrunden en lermodel af hans skulptur Herkules og Hebe udført i Rom i 1845.

Emnet med tjenestepigen Hebe der skænker nektar for Herkules er nyklassicistisk og lægger sig i forlængelse af Jerichaus lærer, billedhuggeren Thorvaldsens stil. Skulpturen er Jens Adolf Jerichaus første store værk, og den gav ham et gennembrud i Rom. Det er sandsynligvis på grund af værkets specielle status i Jerichaus produktion at kunstneren bag portrættet Elisabeth Jerichau Baumann har valgt netop det som baggrundsværk.

Georg E. Hansen og Co, <em>J.A. Jerichau</em>, ca. 1870, Frederiksberg Bibliotek

Billedhuggerens proces

På maleriet ses skulpturen af Herkules og Hebe på et tidligt stadie i processen frem mod en færdig monumental figurgruppe. Et stykke af armaturet, det vil sige det skelet, der holder på leret, stikker ud af Hebes arm. Figuren er undervejs, ligesom Jens Adolf Jerichau er vist med en klump ler og en modellerpind i hænderne, som om han bliver malet i en pause under arbejdet med at modellere sine figurer.

Der findes et fotografi af Jens Adolf Jerichau, hvor han er i gang med at modellere en lermodel. Fotografiet er fra 1870, hvor Jerichau var 54 år gammel. Han er indadvendt og fordybet i sit arbejde og poserer slet ikke som på det malede portræt.

Elisabeth Jerichau Baumann spejler Herkules figuren i den måde Jens Adolf Jerichau sidder på. Hun bringer værket og mytologien sammen i kunstnerens krop. På denne måde hylder hun sin mand ved at vise, hvordan han behersker billedhuggertraditionen, og hvordan han bærer  'kunsten i sin krop'.

Horace Vernet, <em>Portræt af Thorvaldsen i færd med at modellere Vernet-busten</em>, 1833, olie på lærred, 99,8 x 75,2 cm, <link http://www.thorvaldsensmuseum.dk>Thorvaldsens Museum</link>, Foto: Ole Woldbye

En forbindelse til Thorvaldsen

I maleriets klassiske portrættradition er rekvisitter med til at karakterisere den portrætteredes person, stand og virke. Ved at gengive sin mand med et af hans værker i baggrunden og ydermere med sine arbejdsredskaber i hånden refererer Jerichau Baumann sandsynligvis også til portrætter af J.A. Jerichaus berømte forgænger billedhuggeren Thorvaldsen.

Et eksempel på traditionen er den franske kunstner Horace Vernets portrætmaleri af Thorvaldsen, hvor der også ses et værk i værket, nemlig Thorvaldsens modellerede portrætbuste af kunstneren Vernet.

Elisabeth Jerichau Baumann, <em>Billedhuggeren J.A. Jerichau, kunstnerens ægtefælle</em>, 1846, olie på lærred, 142x95 cm, KMS1093, SMK
Christen Købke, <em>Billedhuggeren Hermann Ernst Freund</em>, 1838, olie på lærred, 158 x 96 cm, <link http://www.akademiraadet.dk/index.php?id=61>Akademiraadet</link>, Det Kongelige Danske Kunstakademi

Korrespondance til Købke

Kunstneren Christen Købkes portræt af billedhuggeren Herman Ernst Freund kan have inspireret Elisabeth Jerichau Baumann til at vise sin mand i tæt forbindelse med et markant værk fra hans produktion. Købke anbringer Freunds figur Odin i lyset i forgrunden af billedet, mens Elisabeth Jerichau Baumann derimod skaber dramatik ved at lade Herkules og Hebe skulpturen være Jens Adolf Jerichaus skygge.

Forbindelser

  • C.N. Gijsbrechts: Trompe l'oeil. Malerier, malerredskaber og et blomstret tæppe i kunstnerens atelier, 1670-71  > Et eksempel på et tidligt billede med værker i værket er Gijsbrechts maleri med rekvisitter fra hans atelier
  • J.F. Willumsen: En Bjergbestigerske, 1912  > Et eksempel på en anden type -udendørs - portræt
  • Hvem var billedhuggeren Jens Adolf Jerichau?  > Få mere at vide om den portrætterede billedhugger
  • Elisabeth Jerichau Baumann 1819-1881  > Kunstneren Elisabeth Jerichau Baumann står bag portrættet af sin mand J.A. Jerichau
SMK Logo