Zahrtmann fremstillede dronning Sophie Amalie som den radikale modsætning til heltinden Leonora Christina

Kristian Zahrtmann: Dronning Sophie Amalies død, 1882

Zahrtmann fremstillede dronning Sophie Amalie som den radikale modsætning til heltinden Leonora Christina

Kort om Sophie Amalies død

Af: Louise Wolthers

  • Zahrtmann skildrede dronning Sophie Amalie som den radikale modsætning til heltinden Leonora Christina
  • Sophie Amalies uværdige dødsscene er malet som et konkret modstykke til et maleri af Leonora Christina, der er skildret værdig og rank
  • Der findes to versioner af Sophie Amalies død, et på SMK og et i Den Hirschsprungske Samling

En skamstøtte

Af: Louise Wolthers

Zahrtmann afbillede Leonora Christina som moralsk overlegen i forhold til svigerinden Sophie Amalie, der blev opfattet som hendes symbolske fangevogterske.

Zahrtmann’s ultimative fremstilling af modsætningerne mellem de to kvinder er de to værker fra 1882, der blev skabt til at hænge ved siden af hinanden: Dronning Sophie Amalies død og Leonora Christina i Maribo Kloster. Det ene forestiller Dronningen i en uværdig dødsscene (hun døde 1685), det andet Leonora Christina koncentreret om læsning ved sin seng i Maribo kloster, hvor hun boede efter løsladelsen fra Blåtårn samme år. Kontrasten mellem de to kvinder er tydelig: Leonora Christina er værdigt og sympatisk skildret som hun sidder rank og rolig i enkel hvid beklædning.


Kristian Zahrtmann, Leonora Christina i Maribo Kloster, 1882, olie på lærred. 93,5 x 87 cm, KMS1232, SMK

Sophie Amalie er heroverfor fremstillet bleg og rallende, halvt gledet ud af stolen. Med ryggen til beskueren og for fødderne af Sophie Amalie er hendes søn Chr. V, til hvem hun angiveligt prøver at fremstamme sit sidste ønske om at Leonora Christina ikke må løslades. Hun er i fornemme klæder, ligesom rummet er spækket med sølv, glas og andre kostbare materialer, der symboliserer vanitas. I modsætninger hertil giver det beskedne, nøgterne rum i Maribo Kloster plads til krucifikset på væggen, Leonora Christinas bog og en ophøjet stemning af åndelighed. Karl Madsen skrev, at med Zahrtmann’s malerier var Leonora Christina blevet hævnet og Sophie Amalie havde fået en skamstøtte.

To versioner

Af: Louise Wolthers

Zahrtmann malede to versioner af Dronning Sophie Amalies død – i den første version, der findes i Den Hirschsprungske Samling, er kontrasten til Leonora Christina endnu tydeligere eftersom dronningen er i gul kjole, lyserød kåbe med sløjfer og kniplinger. I SMK’s version er dragten holdt i sort og hvidt. Zahrtmann havde selv syet den, hvilket han ofte gjorde i forbindelse med sine historiemalerier. Dette eksemplificerer Zahrtmanns sanselige tilgang til sine motiver, han måtte have genstandene fysisk foran sig, når han malede.


Kristian Zahrtmann, Dronning Sofie Amalies død, 1882, olie på lærred, 91,4 x 86,1 cm, Den Hirschsprungske Samling

Rohde gengiver indlevende situationen med den vattersotige dronning, der ”nærmer sig sin opløsning” i et særtryk af Ugens Tilskuer fra 1917:

”Foran har der staaet en af hendes Skatte, et fløjelsforet Skrin med Dukater, men med en sidste Anstrengelse, ser man, at hun i Arrigskab og Afmagt med sin violette Strømpefod har sparket til det, saa at det ligger væltet med alle Guldstykkerne flydende omkring paa Gulvet. Kongen, der i en Hast er hentet, har kastet sig paa Knæ foran den gamle Dronning, men – som Leonora Christina skriver i ’Jammersmindet’: Døden wille icke biie Kongl. Majts. Ankomst.”

Litteratur

  • Marianne Saabye (red.): Ære være Leonora, 2006
  • Johan Rohde: ”Kristian Zahrtmann”, særtryk af Ugens Tilskuer 1917

Forbindelser

  • Kristian Zahrtmann: Leonora Christina undersøges i fængslet, 1885  > Leonora Christina er Zahrtmanns store heltinde og den diametrale modsætning til Dronning Sofie Amalie
  • Kristian Zahrtmann: Dronning Christina i Palazzo Corsini, 1908  > En anden af Zahrtmanns heltinder er den udfordrende Dronning Christina af Sverige
  • Maskuline kvinder og feminine mænd  > I Zahrtmanns malerier er kvinderne som regel stærke, og mændene yndige. I virkeligheden havde han et nærmest fjendtligt syn på kvinder, og han omgikkes helst kun andre mænd
  • Zahrtmanns sære historiemalerier  > Zahrtmanns historiemalerier bryder genrens regler. De er historisk ukorrekte, men fulde af psykologi og personlig investering
  • Kristian Zahrtmann 1843-1917  > Zahrtmann er en flertydig figur. Hans "regnbuefarver" og sære historiemalerier delte vandene, men hans kunstskole havde stor betydning for samtidens kunstliv
  • Teatralsk genremaleri  > Sofie Amalies død er skildret med voldsom effekt. Carl Bloch var heller ikke bange for at sætte trumf på sine virkemidler
  • Parrhasios' forhæng  > Maleriet af Sofie Amalie er proppet med prydgenstande og tekstiler i forskellige mønstre og farver. Det er tydeligt at Zahrtmann var betaget af barokkens overdådige maleri
  • Dødens triumf  > Døden var et stort tema i billedkunsten i årtierne omkring 1900
SMK Logo