Jerichau Baumann har malet efter levende model og iscenesat hende som en typisk romerinde

Elisabeth Jerichau Baumann: En romerinde, 1840'erne

Jerichau Baumann har malet efter levende model og iscenesat hende som en typisk romerinde

Kort om En romerinde

  • Maleriet En romerinde er ikke dateret. Men det er sandsynligvis malet mens Elisabeth Jerichau Baumann var i Rom i perioden 1845 til 1849
  • Kunstneren har betalt en model for at sidde for sig. Det var helt almindelig praksis for udenlandske kunstnere, der arbejdede i Rom i perioden
  • Elisabeth Jerichau Baumann havde en ateliergarderobe med tøj hun kunne klæde sine modeller ud i inden hun malede dem
  • Elisabeth Jerichau Baumann var kendt for at deltage i det romerske karneval og skaffede ofte kostumer til andre tilrejsende

Modellen som type

Af: Annette Rosenvold Hvidt

Som titlen peger på, er der tale om et billede af en type, en generalisering, som skal vise os en typisk romerinde. Elisabeth Jerichau Baumann har malet efter model og har sammen med modellen arrangeret udseendet, tøjet og måden hun sidder på.

Ligesom modellen er skildret som en type er billedet i sig selv også en bestemt type billede. Der findes utallige af denne slags billeder af romerske modeller malet i midten af 1800-tallet. Romantiske billeder, der illustrerer den måde mange udenlandske kunstnere forelskede sig i billedet af 'Italienerne' og det sydlandske liv under deres ophold i Rom i 1800-tallet.

Fascinationen af det fremmede

Af: Annette Rosenvold Hvidt

Kunstnerne blev betaget af de romerske modeller og malede dem i mange sammenhænge. Da denne billedtype samtidig var meget populær hos potentielle købere har det også været et oplagt – knap så romantisk - strategisk valg at male dem.

Elisabeth Jerichau Baumann var bevidst om fascinationen af det sydlandske i perioden og romerinden har derfor været et indlysende emnevalg i hendes produktion. For hende var det ikke et problem på samme tid at følge sine personlige kunstneriske interesser og tænke i salgsøjemed.

En nydelse

Af: Annette Rosenvold Hvidt

Billedet er malerisk iscenesat med fokus på den fint klædte model set mod en gylden, grønlig baggrund. Flere detaljer peger på at det skal være en nydelse at se på det. Kvindens hånd bugter sig skulpturelt over fladen og det sorte hår lægger sig blødt om hendes ansigt. Romerinden kigger til siden så vi som betragtere ikke bliver forstyrret af hendes blik, men derimod kan betragte hende i ro og mag. Hendes kinder blusser let og denne lette rødmen understreges af læberne og den røde hårpynt. En gylden ørering, et gennemsigtigt sjal og en vifte er yderligere med til at fange blikket.

Billedets baggrund er broget – er det et tapet eller et tæppe? Det er svært at afgøre, men usikkerheden skaber en særlig dunkel, landskabelig stemning omkring modellen, det gør det hele lidt mystisk og spændende.

Forbindelser

  • Romerske modeller  > De romerske modeller var populære i samtiden
  • Teatralsk genremaleri  > Appellerende og teatralske malerier der taler til alle sanser er typiske for perioden
  • Wilhelm Freddie: Venetiansk portræt, 1943  > Et portræt malet af Wilhelm Freddie 100 år efter Jerichau Baumanns <em>Romerinde</em> kredser om en tilsvarende fascination af det eksotiske
  • Europæerne  > Som flere af sine kolleger blev Jerichau Baumann grupperet som "Europæer" i dansk kunst
  • Vilhelm Lundstrøm: Kvindelig model, 1930  > Et eksempel på et moderne modelbillede som modspil til <em>Romerinde</em> portrættet
SMK Logo