SMK blogger

SMK digital | 28.sep.2010

DIGITAL NOW: En konference om brugerinddragelse via nye medier

Forestil dig, at et museum kunne få brugere til at dyrke sit brand med samme hengivenhed, som fans dyrker Star Trek.

 

Forklaring følger: Jeg har været til konferencen DIGITAL NOW som repræsentant for SMK Digital. Konferencen gav forskellige bud på, hvordan nye medier og teknologier kan skabe nye former for publikumsdeltagelse i virksomheder og organisationer. I konferencesalen summede de vanlige buzzwords som ’brugerinddragelse’, ’storytelling’ og ’sociale medier’. Men også mere uventede fænomener som vampyrer og en you-tube video med en fanatisk Star Trek fan, havde sneget sig ind på foredragsholdernes dagsorden.

Virksomheder og organisationer, som ønsker at fremme engagement fra sine brugere, gør nemlig klogt i at forstå disse som fans. Det er i hvert fald den pædagogiske pointe fra en af konferencens hovednavne, Francesco D´Orazio. Han arbejder til dagligt med netop co-creation og brugerinvolvering i bureauet Face Group.

Ifølge Fransesco D´Orazio ligner udviklingen inden for forbrugeradfærd udviklingen i nutidens fankultur. Forbrugere såvel som fans vil i dag deltage aktivt i udviklingen af brands og deres produkter. Derfor skal virksomheder slippe tanken om, hvad de kan gøre for deres brand og begynde, at tænke i hvad brugerne kan gøre for deres brand.

Men hvordan skaber man som virksomhed en engageret ”fanskare”?

Fransesco D´Orazio har en vigtig huskeregel: ”one size does not fit all”. Forbrugerne skrotter i dag masseproducerede produkter til fordel for skræddersyede produkter, og produkter, hvor de selv er i kontrol over designet. Et, i mine øjne, forbilledligt eksempel herpå er bandet Arcade Fire´s interaktive musikvideo: ”The Wilderness Downtown”. Idéen bag videoen er, at brugeren indtaster det postnummer, hvor han/hun er vokset op. Musikvideoen henter så satellitbilleder af byens gader og huse, som implementeres i videoen og skaber en meget personlig og individuel brugeroplevelse.

En anden måde at skabe et fan-lignende engagement er via sociale medier. Det pointerede en anden af konferencens talere, Monique de Haas, som rådgiver virksomheder om cross media storytelling. Hun anbefaler virksomheder at skabe en base for historiefortælling, men at lade forbrugerne fortælle historien til hinanden via sociale medier.

Det har producerne bag den amerikanske vampyr-serie ”True Blood” opnået. Producerne kontaktede vampyrinteresserede brugere i sociale communities og gav dem eksklusiv adgang til drikken ’True Blood’, som optræder i serien. Disse kernebrugere begyndte hurtigt at fortælle videre på historien, ved at oprette et væld af relaterede sites, uafhængigt af producernes kontrol. Og voila! En engageret og medskabende fanskare var etableret.

Men jagten på brugerengagement foregår naturligvis ikke kun online. Asta Wellejus fra den kreative udviklingsvirksomhed The Asta Experience, fortalte på konferencen om sit arbejde med museet Nordsøen Oceanarium. Asta Wellejus har udviklet et læringskoncept til museet med både fysiske og virtuelle installationer. Museumsgæsterne har mulighed for at engagere sig både via mobil, web site og onsite. Her kan de for eksempel lege med digitale interaktive fladfisk eller kaste med digitale fiskestænger.

Brugerinddragelse er i høj grad også et begreb, der for tiden bliver vendt og drejet på Statens Museum for Kunst. Et af de seneste eksempler på vores inddragelse af brugerne var da SMK tog på Roskilde Festival 2010 med tiltaget ’PingOut with SMK´. Her spillede festivalgæsterne bordtennis på borde skabt af kunstnere i samarbejde med museet. Engagementet omkring tiltaget, blev knyttet til smk.dk og til et facebook site med billeder af festivalgæsterne. Festivalgæsterne blev på facebook venner med ’PingOut with SMK’, skrev kommentarer og taggede sig selv på billeder. På den måde levede engagementet og brugerinddragelsen videre på Facebook efter festivalen.

For hvis du som virksomhed skal engagere dit publikum, handler det, ifølge Fransesco D´Orazio, om ikke bare at made brugerne, men at give dem motivation og værktøj til at gøre noget med dit brand.

Med det in mente vil jeg med SMK web tv i den næste tid begive mig ud på Facebooks vilde vover og her forhåbentlig komme i dialog med nogle af disse deltagelystne brugere.

  • Af:
  • 28.sep.2010
arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo