SMK blogger

©

SMK digital | 4.jan.2011

Digitale stjernestunder

Så er det tid til at se tilbage på året der gik og kaste et forventningsfuldt blik i krystalkuglen for at se, hvad det forestående år mon byder på.

Mit tilbageblik på 2010 rummer digitale stjernestunder og en række boblere, som jeg helt sikkert forventer at se blive brugt på nye og vedkommende måder i den nærmeste fremtid. De er alle kilder, som vi trækker på, når vi tilrettelægger museets digitale såvel som analoge formidling.

Stjernerne
Red Barnet og Shane Broxs pakkekalender
: 24 små kreative byg-selv sæt kombineret med film på nettet, der viser, hvordan Shane bygger dagens figur. Top klasse formidling ved brug af digitale og analoge medier med enkle ingredienser som en god historie, kreativitet, leg og nærvær samt et perspektiv på globale forhold til det nysgerrige barn, i form af en lille historie om afrikanske forhold hver dag.

Mukhtars fødselsdag: En flash mob begivenhed, som også med helt enkle og klassiske virkemidler går lige i hjertekuglen. Linje 3s chauffør Mukhtar, der er på arbejde på sin fødselsdag, hyldes af syngende buspassagerer. Filmen, der er en del af Arrivas kampagne Bedre bustur varer 2½ minut og er vist 2,7 millioner gange på YouTube.

Boblerne
På den teknologiske front er der flere interessante boblere. Jeg har ikke oplevet rigtig gode eksempler på brug. Det skyldes, at barriererne for at bruge dem stadig er for høje. Man skal hente software, oprette login eller huske links, som skal aktiveres. Programmerne er ikke særlig intuitive at bruge osv. Men det er kun et spørgsmål om tid, før de vil være langt mere sømløse at bruge. Det skal de nemlig være, for vores brugere falder typisk ikke på halen for teknologien, men for indholdet.

Det kommer vi til at se mere til

  • 2D-tags, som blot skal scannes med mobiltelefonens kamera og vupti frem kommer en lille film eller andet digitalt indhold.
  • AR-browsere (AR står for augmented reality), som gør det nemt at hente lokationsbestemt information. Et eksempel fra kunstverden er Stedelijk Museum, som tvunget af nødvendighed, da det fysiske museum har været lukket i længere tid grundet ombygning, har udfoldet mange kreative projekter. De har skabt virtuel kunst på museumspladsen og udlånt virtuelle værker på Hollands svar på Roskilde Festival. Forestil dig at vågne op til en Hammershøi i dit telt på Roskilde. I den mere profane ende kan man med Ejendomspriser i Danmark i sin AR-browser få oplyst salgspris på en bolig ved blot at rette sin telefon mod et hus.
  • Google Goggles: Med Google-applikationen på din smartphone retter du blot kameraet mod en ting eller et billede og så søger Google på baggrund af billedgenkendelse. På få sekunder får du identificeret fx en bygning eller et kunstværk og får relevante baggrundsoplysninger.

Fælles for disse applikationer er, at information bliver noget, der er allestedsnærværende og som vi aktiverer eller fanger med vores smartphone.
En af udfordringerne for SMK Digital er at bringe digital formidling ind i museets sale. Vi skal på én gang tilbyde lyd, video og store informationsmængder samtidig med, at der skal være rum til at opleve kunstværket. Jeg tror at disse nye applikationer tilbyder mange muligheder for at skabe enkel, relevant og gribende formidling.

På den teknologiske front er iPad’en og tablet PC’erne også en gave til kunstformidling. Størrelsen giver på én gang mobilitet og helt andre muligheder for at formidle billeder og video end på en lille smartphone-skærm.

Kunsten kommer til dig i 2011
I 2011 giver vi alle i Danmark mulighed for at få et par stjernestunder med kunsten. Allerede fra den 20. januar kan du besøge museets nye online formidlingsunivers Kunsthistorier. Og til sommer blænder vi op for digital formidling i salene i forbindelse med åbningen af de nye præsentationer af de permanente samlinger.


Godt Nytår!

  • Af:
  • 4.jan.2011
arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo