SMK blogger

SMK digital | 27.sep.2011

Hvad er godt web TV?

SMK har nu produceret web-tv i næsten to år. Det har givet os en masse erfaringer, og dem vil vi gerne samle op på og dele. Derfor startet vi tidlige på året projektet "Kvalificeret kulturformidling via web TV", som den sidste blogpost introducerede. Nu er vi godt i i gang, så det er blevet tid til en statusmelding.

Kvalificeret kulturformidling via web TV

Jeg er nyansat projektkoordinator på projektet. Sammen med uddannelsesleder Nikolaj Christensen og lektor Peter Østergaard Sørensen fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole er det min opgave at opsamle og bearbejde museets erfaringer med web TV. Jeg står desuden for at indsamle vores brugeres input. Men vores og vores brugeres erfaringer kan ikke stå alene. Derfor er vi rigtig glade for at Tate-gallerierne i England og MoMA i New York har sagt ja til at dele statistik og nogle af deres bagvedliggende tanker om web TV med os.

Vi afslutter vores projekt med en publikation, der kan være andre museer og kulturinstitutioner til hjælp, hvis de også vil inddrage levende billeder i deres formidling og kommunikation på nettet. Her skal de kunne læse vores anbefalinger til hvad skal de afklare inden, hvad kan de forvente og hvordan skal de gribe det an?

Skal vi nødvendigvis se alting til ende?

Hen over det næste års tid, vi vil undersøge hvordan vores egne brugere forstår og bruger vores videoer. For eksempel er der vigtige erkendelser at hente i vores statistik. En ting, der hurtigt bliver tydelig, når man ser på brugerstatistikken er, at der er en overvægt af brugere, som ikke ser vores videoer til ende, men hurtigt zapper rundt, eller finder en anden video eller noget helt tredje.

Når folk ikke ser en film færdig, er det så fordi de mister interessen? Eller ser vi som regel bare ikke levende billeder på nettet til ende? Måske fortæller vores statistik os, at hvis vi vil gøre vores film bedre, så skal vi tage det som et udgangspunkt, at de fleste brugere ikke kommer til se dem færdig. Så skal vi skrue vores fortælling sammen med det i mente. Når vi kommer længere med det statiske gravearbejde, kommer der måske også andre indsigter, der kan være med til at give os input.

Vores intention og brugernes oplevelse

Kvalitativ brugerinddragelse er også en del af projektet. En indsigt i brugerens oplevelser kan sidestille vores intentioner med den måde de rent faktisk forstås af brugerne. Det er ikke brugerne, der skal komme med svaret på, hvad der er godt web-tv, men de kan være med til at be- eller afkræfte nogle af vores ideer. Brugerinddragelsen skal drive både vores analytiske arbejde og vores produktioner videre.

Følg med på bloggen

Forhåbentlig kan projektet "Kvalificeret kulturformidling via web TV" gøre både os selv og andre klogere på SMK Web TV og derigennem på web TV generelt. Med projektet vil vi komme med vores bud på, hvad godt web TV er.

Jeg kommer til at blogger her på SMK digitals blog løbende, så følg endelig med.

arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo