SMK blogger
Billedkunstner Claus Carstensen og R&D-chef Daniel Martinz hos Solvin i Bruxelles.

Billedkunstner Claus Carstensen og R&D-chef Daniel Martinz hos Solvin i Bruxelles.

PRIMI | 17.jun.2011

Plastikindustrien, kunstnere, designere og konservatorer i workshop hos Solvay i Bruxelles

Hvad kan plastindustrien og kunstneres usædvanlige brug af plastmaterialer lære af hinanden? Det er spørgsmålet, PRIMI undersøger gennem en række tiltag.

På en af Europas mest innovative plastvirksomheder, belgiske Solvay, afholdte deltagerne en workshop den 8.-9. juni, hvor spørgsmålet blev belyst fra både industriens side og fra kunstens side.  Solvay og datterselskabet Solvin, der er en af de største i verden inden for især PVC, har i forvejen en stærk innovationsprofil og er bl.a. er ansvarlig for den årlige innovationskonkurrence Solvin Award.

PRIMIs noget usædvanlige præmis og ideen med "extreme user"-begrebet har i den grad vakt virksomhedens interesse, og Solvins marketingschef Richard Thommeret og R&D-chef Daniel Martinz trak paralleller til deres erfaring fra samarbejdet med designere og kunstnere.

Plastindustriens samarbejder
Plastindustrien er generelt meget konservativ mht. samarbejder, der primært foregår inden for meget snævre dele af værdikæden, men Solvin ser indlysende argumenter for at arbejde sammen med aktører i periferien: Kerneudfordringen i plastindustrien er, som i så mange andre industrier, at holde horisonten åben og sikre en konstant inspiration til innovationsarbejdet. Solvey gør dette bl.a. gennem Solvin Award og gennem fx arbejdet med at lave verdens første solcelledrevne non-stop fly-jordomrejse (http://www.solarimpulse.com).

PRIMIs erfaring med samarbejde
En af de klare erfaringer, der foreløbigt står klart fra PRIMIs arbejde, er, at egentlig produktinnovation kræver involvering af flere spillere i værdikæden. I plastindustrien er Solvay fx producent af råmaterialet til PVC, som sælges i tonsvis til store kunder. Samarbejde med disse brugere, som typisk er applikationsvirksomheder, fx af PVC-film (som Papyrotex, der også indgår i PRIMI) eller PVC-rør, er afgørende for, at konkrete innovationer kommer i spil. Slutbrugere kan inspirere, men uden hele værdikæden kan den enkelte aktør ikke sætte noget i sving.

Nye typer kommunikation
En anden take-away, som PRIMI nu arbejder fokuseret videre med er, at der er store muligheder i at udvikle nye typer kommunikation på tværs af brugergrupper: Designere, kunstnere og andre kreative brugere af plast har brug for en hel anden type kommunikation end industrivirksomheders tekniske specifikationsark. PRIMI undersøger nu, hvordan mere brugerorienterede manualer og produktinformationer skal se ud.

  • Af: Lars Lundbye
  • 17.jun.2011
arrow Kommentarer (0)
 
Endnu ingen kommentarer
Skriv en kommentar
 


Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo