Forskning

Overinspektør og seniorforsker Kasper Monrads samlede publikationer

Tilbage til Kasper Monrads forskerprofil

2013

Dansk guldalder. Lyset, landskabet og hverdagslivet. København (Gyldendal) 2013.

2012

Hammershøi og Europa. Statens Museum for Kunst, pp. 8-11, 14-143.
”Model / badende kvinde / odalisk”, i: Dorthe Aagesen & Rebecca Rabinow (red.), Matisse. Fordobling og variation. Statens Museum for Kunst & Metropolitan Museum of Art, pp. 49-53.

2011

Kasper Monrad,  Mikkel Scharff & Jørgen Wadum, ”Aspects of Christen Købke’s painting technique: from drawing via oil sketch to the final painting”, Studying Old Master Paintings, Postprints of the National Gallery Technical Bulletin Anniversary conference, London 2011, pp. 216-21.

2010

Bob Dylan. The Brazil Series. Statens Museum for Kunst 2010.

”In Italy”, i: David Jackson (red.), Christen Købke. Danish Master of Light. National Gallery, London, pp. 105-13.

2009

Nicolai Abildgaard. Der Lehrer von Friedrich und Runge. Heri: Otte værktekster. Hamburger Kunsthalle, Hamburg.

”Abildgaard som erotisk trold? En psykologisk tolkning af maleriet Mareridt”, i: Thomas Lederballe (red.), Nicolai Abildgaard. Kroppen i oprør. Statens Museum for Kunst, pp. 199-207.

”The Multiple Views of Italy by Danish Golden Age Artists: Reality or Manipulation” (i samarbejde med Jørgen Wadum & Mikkel Scharff), i: H. Vergoustraete & C. Janssens de Bisthoved (red.), The Quest for the Original. Leuven, Paris & Walpole 2009, pp. 143-51.

“Abildgaard und die ‚entartete Kunst’. Über die ungewöhnliche Provenienz zweier Gemälde”, i: IDEA. Jahrbuch der Hamburger Kunsthalle 2005 bis 2007, pp. 120-128.

Det danske landskab. De danske malere på J. C. Dahls tid. Udstillingskatalog. Baroniet Rosendal, Norge, pp. 3-38.

2008

”Balke in Europa/Balke i Europa”, i: Dieter Buchhart & Anne-Birgitte Fonsmark (red.), Peder Balke. Ein Pioner der Moderne/Modernismens norske pioner. Kunsthalle Krems, Krems & Ordrupgaard, Charlottenlund, 2008-09, pp. 46-57.

“Two Collectors and their Choice of Matisse’s Portraits. Christian Tetzen-Lund and Johannes Rump”, i: Oetrud Westheider (red.), Matisse: People, Masks, Models. Udstillingskatalog. Staatsgalerie Stuttgart & Bucerius Kunst Forum, Hamburg 2008-09, pp. 90-99.

Abildgaard 1743-1809. Heri: Otte værktekster. Musée du Louvre, Paris, pp. 82-97.

2007

”Guldalderens skjulte tegninger. Tegning og undertegning i guldalderens prospekter fra Italien”, (i samarbejde med Jørgen Wadum & Mikkel Scharff) SMK Art Journal 2006, pp. 58-69/111-119.

”Dansk konst. Från Eckersberg til Hammershøi”, i: Leena Athola-Moorehouse (red.), Historier från Danmark. Udstillingskatalog. Konstmuseet Ateneum, Helsingfors, s. 9-39, samt Kunstnerbiografier, s. 46-117.

2006

”Kunstkammeret i Gammeltoftgade”, i: Bente Scavenius (red.), Torben Hardenberg. Guldsmeden. København (Gyldendal), pp. 89-91.

2005

C.W. Eckersberg – dansk malerkunsts fader (i samarbejde med Peter Michael Hornung). København (Forlaget Palle Fogtdal). 416 sider.

2004

”Mellem hverdag og andagt. Om Vilhelm Hammershøis Fem portrætter”, i: Holger Reenberg, Torben Weirup & Lisbeth Frimodt (red.), Kunst i 500 år. København (Gyldendal) , pp.146-55.

Turner og tidens natursyn. (272 s.). Heri: ”Introduktion: Det britiske perspektiv” (pp. 11-22) og ”Fra naturindtryk til billede” (pp. 24-190). Statens Museum for Kunst.

2003

”Vilhelm Hammershøi – ein internationaler Künstler”, i: Vilhelm Hammershøi. Hamburger Kunsthalle, pp. 93-102.

”Kunstlivet i Rom 1800-1820 set med danske malerøjne”, i: Hannemarie Ragn Jensen, Solfrid Söderlind & Eva-Lena Bengtsson (red.), Inspirationens skatkammer. Rom og de skandinaviske kunstnere i 1800-tallet. København (Museum Tusculanums Forlag), pp. 53-67.

2002

”Erkendelse gennem billedkunst. Billedkunstens bidrag til humanismen i samfundet”, i: Kirsten Hastrup (red.), Videnskab og Værdier. Den humanistiske udfordring. Historisk-filosofiske skrifter 25, Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab, København, pp. 192-210.

”Det moderne gennembruds malere” (i samarbejde med Peter Michael Hornung), i: Kasper Monrad (red.), Det moderne gennembrud 1870-1890. Golden Days in Copenhagen, København, pp. 1-30.

2001

I lyset af Holland. Mesterværker fra hollandsk og dansk guldalder. Statens Museum for Kunst, heri: ”Den hollandske dimension i den danske guldalders landskabsmaleri”, pp. 16-71, samt 17 korte katalogtekster

Paysages d’Italie. Les peintres du plein air de 1780 à 1830/Un paese incantato. Italia dipinta da Thomas Jones a Corot. Grand Palais, Paris & Palazzo del Te, Mantova, heri: 16 ræsonnerede katalogtekster og 5 kunstnerbiografier (pp. 237f, 281, 283, 286, 314-21, 327-34, 339).

Oppdagelsen av det norske landskap: Danske kunstnere i Norge ca. 1780-1840. Baroniet Rosendal, Norge, heri: ”Danske malere i Norge”, pp. 17-30.

”Caspar David Friedrich and Two Danish Moonwatchers”, i: Caspar David Friedrich: Moonwatchers. Metropolitan Museum of Art, New York, pp. 23-29.

2000

”Historier der ikke bliver fortalt. Det fortællende i Hammershøis kunst”, i: Peter Nørgaard Larsen (red.), Sjælebilleder. Symbolismen i dansk og europæisk symbolisme. Statens Museum for Kunst, København, pp. 245-57.

”Madame Matise in the Olive Grove – Painted in Collioure or Paris?”, i: The Statens Museum for Kunst Journal, Vol. 3, 1999, pp. 6-15

”The Nordic contributions to romanticism in the visual arts” i: European review. Interdisciplinary Journal of the Academia Europaea, Vol. 8 No. 2, maj 2000, pp. 173-83.

”Caspar David Friedrich und sein Verhältnis zur dänischen Kunst” i: Bernd Henningsen (red.), Kunst zwischen den Kulturen. Wahlverwandtschaft – Der Norden und Deutschland. Essays zu einer europäischen Begegnungsgeschichte. Berlin, pp. 27-40.

”Historier der ikke bliver fortalt. Det fortællende i Hammershøis kunst”, i: Sjælebilleder. Symbolismen i dansk og europæisk symbolisme. Statens Museum for Kunst, pp. 245-57.

1999-2000

Baltic Light. Early Open-Air Painting in Denmark and North Germany/Im Lichte Caspar David Friedrichs/Under samme himmel. National Gallery of Canada, Ottawa & Hamburger Kunsthalle og Thorvaldsens Museum 2000, heri: ”Udsigt gennem tre buer. Dansk-tyske kunstnermøder i Danmark, Tyskland og Italien” (pp. 12-25), & ”København – Dresden tur/retur” (pp. 36-62); samt 18 ræsonnerede katalogtekster og 5 kunstnerbiografier.

1999

”Kunsthistorisk forskning på arkiver, biblioteker og museer” i: Dansk Kunst- og Arkitekturhistorisk Forskning. Rapport fra Statens Humanistiske Forskningsråds fagseminar den 8. december 1998, pp. 34-37.

Henri Matisse. Fire store samlere. Statens Museum for Kunst, heri: Christian Tetzen-Lund. Grossereren med det skarpe blik og de hæmningsløse ambitioner” (pp. 137-55), ”Johannes Rump. Boligspekulanten med de socialistiske idealer” (pp. 165-87) samt 31 ræsonnerede katalogtekster (pp. 255-305).

"Den intensiva Frånvaron. Vilhelm Hammershøi och hans konst”, i: Vilhelm Hammershøi, Göteborgs Konstmuseum & Nationalmuseum, Stockholm, pp. 6-19.

1998

”Vilhelm Hammershøi als Landschaftsmaler”, Landschaft als Kosmos der Seele. Malerei des nordischen Symbolismus bis Munch 1880-1910. Wallraf-Richartz-Museum, Köln, pp. 41-45.

1997

De Guoden Eeuw van Denemarken 1800-1950/Peintures de l'Age d'Or du Danemark. Gemeentemuseum, Haag & Musée national d'histoire et d'art, Luxembourg, heri: ”Ideaal en werkelijkheid/Idéal et réalité”, pp. 23-41.

”History and Danish Golden Age Painting”, Thorvaldsens Museum Bulletin, pp. 29-44

”Vilhelm Hammershøi and the Contemporary Italian Painting”, The Statens Museum for Kunst Journal, vol. 1 (samt redaktion), pp. 88-100.

1996

Jens Juel. København (Forlaget Palle Fogtdal). (64 s.)

Christen Købke, Statens Museum for Kunst, heri: 15 korte artikler (ca. 80 s.)

”Den kongelige Maleri- og Skulptursamling” (pp. 6-15), samt 15 billedtekster, i: Eva Friis (red.), 100 Mesterværker. Statens Museum for Kunst, København

”Over de schouder van Christen Købke”, Kunstschrift, 1996, 2, pp. 24-29.

1995

”Dansebakken ved Sorgenfri”, Carlsbergfondet. Årsskrift 1995, pp. 148-53.

Luz del Norte/The Light of the North/Nordiskt Sekelskifte, Museo Nacional Reina Sofia, Madrid; Museu d'Art Modern del MNAC, Barcelona; Liftasafn, Reykjavik; og Nationalmuseum, Stockholm, heri: ”El ser humano y la naturleza. El arte nórdico a comienzos de siglo/Man and nature: Scandinavian art at the turn of the century” (pp. 23-31) samt 22 ræsonnerede katalogtekster og 9 kunstnerbiografier

Aus Dänemarks Goldener Zeit. Landschaftsmalerei des früheren 19. Jahrhunderts, Walraff-Richartz-Museum, Köln, heri: ”Das Statens Museum for Kunst. Zur Geschichte der Gemäldesammlung”, pp. 8-17, & ”Die dänische Landschaftsmalerei des sogenannten Goldenen Zeitalters”, pp. 29-40, samt 43 ræsonnerede katalogtekster og 10 kunstnerbiografier.

”Romanticism in Danish Art”, From the Golden Age to the Present day, City Art Center, Edinburgh, pp. 10-33.

1994

”Tyske forbilleder. Frederik Sødring og Christen Købke og München-skolens malere”, i: Meddelelser fra Thorvaldsens Museum, pp. 61-73

Dansk Guldalder. Hovedværker på Statens Museum for Kunst. København (207 s.)

”En dansk kyst. Et hovedværk og dets tilblivelse”, i: Johan Thomas Lundbye 1818-1848. ... at male det kjære Danmark. Thorvaldsens Museum, København, pp. 140-50.

1993-97

Artikler om danske kunstnere til Weilbachs Kunstnerleksikon (19. årh.).

1993

”Christen Købke: La costa di Öresund nei pressi delle fornace di calce a nord di Copenaghen”, i: Romanticismo. Il nuovo sentimento della natura. Palazzo delle Erbe, Trento, pp. 174-76.

The Golden Age of Danish Painting, Los Angeles County Museum of Art og Metropolitan Museum of Art, New York, heri: ”The Copenhagen School of Painting” (pp. 11-19) samt kunstnerbiografier og katalogtekster (pp. 51-231).

”Med Jens Juel på arbejde” (samt redaktion), i: Kunstmuseets Årsskrift, Vol.71, pp. 40-49.

1992

”Kampen om Abildgaards professorat” (samt redaktion), i: Kunstmuseets Årskrift, Vol.70, pp. 66-89.

”Opdagelsen af virkeligheden. Københavnerskolens opståen”, i: Fire danske klassikere. Udstillingskatalog. Nasjonalgalleriet, Oslo, pp. 6-13.

1991

Caspar David Friedrich og Danmark, Statens Museum for Kunst, heri: ”Caspar David Friedrich og Danmark. Friedrichs betydning for dansk kunstliv” (pp. 72-114) samt 120 ræsonnerede katalogtekster (pp. 163-216).

Kunstmuseets Årsskrift, Vol.69 (redaktion).

1990

Mellem guder og helte. Historiemaleriet i Rom, Paris og København 1770-1820, Statens Museum for Kunst (andel: ca. 170 s.)

”To Per Kirkeby-malerier udsat for sav” & ”Fra Odysseus' borg til Langebro i København” (samt redaktion), i: Kunstmuseet Årsskrift, Vol.68, hhv. pp. 16-23 & 82-101

”Et genfundet Abildgaard-maleri”, i: De lyse sale. Festskrift til Bente Skovgaard, pp. 110-16.

1989

Hverdagsbilleder. Dansk guldalder - kunstnerne og deres vilkår, (doktordisputats). København (Christian Ejlers Forlag) (344 s.).

1988-92

Artikler om danske kunstnere (19. & 20. årh.) i: Fogtdals Kunstleksikon, 1-12.

1988

”Denmark in the 80’s” (i samarbejde med Lennart Gottlieb), i: Siksi, 4/88, pp. 15-18

”Købke på Frederiksborg i 1835”, i: Danmarks Christian. Christian IV i eftertiden. Udstillingskatalog. Aarhus Kunstmuseum, Århus, pp. 56-68.

1987

”De danske ’vilde’ ”, i: De danske ”vilde”. Det nye maleri 1982-86. Nordens Hus, Reykjavik & Thorshavn, pp. 10-19.

1986

”Danish Contemporary Art”, i: The Danish Show. Painting/Sculpture. Udstillingskatalog. Bradford Art Galleries and Museums & Yorkshire Sculpture Park (p. 2f)

”Religiøs symbolik gemt bag guldalderens hverdag”, i: Argos, 3 , pp. 52-62.

Ragnarokfrisen af H.E. Freund, Statens Museum for Kunst (36 s.).

1986-87

”Abildgaard and the Art Academy in Copenhagen at the End of the 18th Century”, Leids Kunsthistorisch Jaarboek, V-VI, (Academies of Art between Renaissance and Romanticism) 1986 87, pp. 549-59.

1985

”Tænkepause midt i en flodbølge. Ung dansk kunst i dag”, i: Aurora. Udtillingskatalog. Nordisk Kunst centrum, Sveaborg, Helsinki, pp. 45-49.

”Hvorfor stirrer Rørbye i sin kaffekop?”, CRAS, XLIII, pp. 25-38.

1984

”Privatsamlingernes betydning for kunstmuseerne – historisk set”, i: Kunst og Museum, 19. årg., 7-17.

Danish Painting: The Golden Age, National Gallery, London, heri: Kunstnerbiografier og ræsonnerede katalogtekster (pp. 73-271).

L'age d'or de la peinture danoise, Grand Palais, Paris, heri: Kunstnerbiografier og ræsonnerede katalogtekster (pp. 81-300).

1983

”Eckersberg og historiemaleriet i Rom”, i: C.W. Eckersberg. Udstillingskatalog. Aarhus Kunstmuseum, pp. 40-51

Dengang i 80’erne, Kunstforeningen, Gl. Strand, heri artikel ”Det moderne gennembruds malere” (i samarbejde med Peter Michael Hornung) (pp. 5-18), foruden 62 katalogtekster.

”Dansk kunst i 1980’erne”, i: Kunst og kultur, årg. 66, pp. 186-97.

1982

De ukendte guldaldermalere, Kunstforeningen, Gl. Strand, heri ”Fortællende billeder” (pp. 12-21), ”Kunstkøb i guldalderen” (pp. 21-24) samt kunstnerbiografier og katalogtekster.

Jens Juel i privat eje, Kunstforeningen, København, heri: ”Før guldalderen. Jens Juel og hans tid”, pp. 9-18.

1981

Købke på Blegdammen og ved Sortedamssøen, Statens Museum for Kunst (40 s.).

Tilbage til Kasper Monrads forskerprofil

Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster