Highlights

Asger Jorn (1914-1973), Røde syner, 1944

© Asger Jorn (1914-73), Røde syner, 1944.

Asger Jorns kunst fra først i 1940’erne har karakter af en vital hyldest til skabelsen og livet. Det gælder også Røde syner, hvor et myldrende liv af små menneske- og fuglelignende væsener væver sig ind og ud af hinanden i et dynamisk vekselspil.

En universel, kosmisk repræsentation
Figurerne er samtidig indskrevet i en opadstræbende formation, der breder sig ud over lærredet som et livstræ, der bogstaveligt talt er levendegjort af de små farverige figurer. Sol og måne understreger, at her er tale om en universel, kosmisk repræsentation. Ligheden med de oldnordiske motiver vidner om Jorns interesse for gamle, grundlæggende myter og symboler i den vestlige kultur.

Den spontant-abstrakte kunst
Jorn var en af hovedskikkelserne i 1940’ernes spontant-abstrakte kunst. I samspil med danske kolleger som Egill Jacobsen (1910-1998), Ejler Bille (1910-2004) og Carl-Henning Pedersen (1913-2007) bidrog han til at udvikle et maleri, der skulle udvide surrealismens teknikker til også at omfatte en fri og spontan malemåde. Nu gjaldt det om at lade penslen få frit spil som en metode til at komme i kontakt med de dybereliggende lag i menneskets sind.

Dannelsen af Cobra

I slutningen af 1940’erne var Jorn en af initiativtagerne til dannelsen af den internationale kunstnersammenslutning Cobra, der gjorde oprør mod den konventionelle kunst og kæmpede for en fri udfoldelse af kreativitet og fantasi. 

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo