Highlights

Astrid Noack (1888-1954), Stående kvindefigur, 1944

© Astrid Noack (1888-1954), Stående kvindefigur, 1944.

På trods af 2. verdenskrig bevarede Astrid Noack troen på menneskeheden. Hun var som andre kunstnere i tiden overbevist kommunist og opgav ikke håbet om fred og fællesskab.

Skulpturernes ideologiske overbevisning
I hendes skulpturer kom denne overbevisning til udtryk i menneskeskikkelser, der med stor værdighed viser en åbenhed mod verden. Stående kvindefigur er en oprejst figur hvilende i sig selv med det ene ben let bøjet, armene ned langs siden og dog med brystet og ansigtet løftet i et frit åndedrag. Spændt og alligevel i ro.

Den ægyptiske og arkaisk græske skulptur
Der hersker en monumental frontalitet i Noacks formsprog præget af inspirationen fra ægyptisk og arkaisk græsk skulptur. Massen er det afgørende. Bevægelsen bliver kun antydet gennem små forskydninger i linjerne. Et bøjet knæ og en hånd knyttet om et løsthængende klæde er nok til at puste liv i skulpturen.

Fåret som inspiration

Astrid Noack arbejdede sig fra kernen og ud mod en vibrerende overflade. Hun har selv fremhævet fåret som en væsentlig inspiration. Blot ved at se på fårets uld mærker man kropsvarmen og får et indtryk af hele dyrets vægt. Eller sagt med andre ord: Formen kommer ikke udefra, men skal fremelskes indefra.

Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo