Highlights

Christoffer Wilhelm Eckersberg (1783-1853), Bella og Hanna. M.L. Nathansons ældste døtre, 1820

C.W. Eckersberg (1783-1853), Bella og Hanna M.L. Nathansons ældste døtre, 1820. 125x85,5 cm. kms3498
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

I årene omkring 1820 var C.W. Eckersberg travlt beskæftiget med at male portrætter af det københavnske borgerskab.

Støtte fra grosserer Nathanson
Fra sin største støtte i de unge år, grosserer Mendel Levin Nathanson, fik han bestilling på to store familieportrætter, hvilket gav ham økonomisk mulighed for at gifte sig. I det ene af de to bestillingsarbejder malede han Nathansons to ældste døtre, Bella og Hanna, ved siden af et bord med et papegøjebur i en sparsomt udsmykket stue.

Maleriets to unge piger
De unge pigers kjoler er fint afstemt til værelsets farver, og muligvis har maleren været med til at vælge deres påklædning til billedet. Den ene pige er set strengt frontalt og den anden helt fra siden, og da de ligner hinanden meget, forekommer det sandsynligt, at maleren med grupperingen har villet skabe en variation over et tema, ganske som den berømte danske billedhugger Bertel Thorvaldsen gjorde i sine skulpturer på samme tid.

Motivets symbolske karakter
Motivet kan tolkes symbolsk, takket være papegøjen. På grund af sin evne til at efterligne menneskers stemmer blev den ofte opfattet som symbol på god opdragelse, hvilket er en passende hentydning, når det gælder to unge, borgerlige kvinder. Men samtidig kan fuglen i buret også ses som et billede på de to ugifte pigers beskyttede situation, mens de venter på og måske længes efter at træde ud i livet.  

Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster