Highlights

Constantin Hansen (1804-80), Titusbuen i Rom, 1839

Constantin Hansen (1804-80), Titusbuen i Rom, 1839. 24x29 cm. KMS3679
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Under sit ophold i Rom malede Constantin Hansen små oliestudier ude i det fri som afveksling fra de figurrige kompositioner. Her var han helt fri for at tænke på tidens forventninger til motiv, malemåde og komposition.

En utraditionel synsvinkel
En af hans mest frigjorte og originale studier er dette billede af Titusbuen nær Forum Romanum. Han har skildret den fra en temmelig utraditionel synsvinkel. Buen er ikke set frontalt, men fra siden, og facaden fremstår derved i stærk forkortning. Billedet giver ikke et repræsentativt indtryk af bygningsværket, og det var altså ikke tænkt som et turistbillede beregnet på publikum hjemme i København. Det er en studie udført udelukkende til kunstnerens egen brug.

Påvirkning fra Eckersberg
Billedet røber tydelig påvirkning fra læreren C. W. Eckersbergs (1783-1853) romerske arkitekturstudier. Men han er her gået væsentlig længere, end denne nogensinde gjorde. Han har helt løsrevet den arkitektoniske form fra den funktion og betydning, som traditionelt er knyttet til en bygning.

Brud med datidens normer

Farveholdningen i Constantin Hansens maleri bryder også med datidens gældende normer. Han viser her en enestående fornemmelse for de fine, skiftende nuancer i sollyset og i skyggerne. Med et billede som dette peger han fremad mod impressionismens farvesyn 30 år senere.

Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster