Highlights

Cornelis Cornelisz van Haarlem (1562-1638), Allegori på livets korthed, 1617

Cornelis Cornelisz van Haarlem (1562-1638), Allegori på livets korthed, 1617. Olie på træ. 47 x 58.5 cm. KMSsp341
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Et ungt par, næsten nøgne, sidder i naturen som kunne det være Adam og Eva i Paradisets Have. I deres forfængelighed er de fuldstændig opslugt af at betragte deres eget spejlbillede i et spejl, som en ældre skægget mand holder frem for dem. Den ældre mand er Fader Tid. 

Dødens pil
Vi kan se noget, som det unge par ikke ser. Bag dem er en pil rettet direkte imod dem. Er det Amors pil? Nej, det er Dødens. Her er Døden ikke et renskuret skelet, men noget, der er meget mere uhyggeligt: En såkaldt ”transi”, dvs. et lig, der er halvt forrådnet. 

Dødens uundgåelighed
For samtiden var maleriets funktion, at minde betragteren om dødens uundgåelighed, og at den rammer i flæng, ung som gammel, rig som fattig, og at man skal huske at leve i overensstemmelse med de kristne dyder, dvs. som ”Det gode menneske”.

Senest opdateret: 26.apr.2017
Sideansvarlig: Webmaster