Highlights

Edvard Munch (1863-1944), Norsk Aftenpassiar, 1889

Edvard Munch, Aftenpassiar, 1889.

Munchs livslange optagethed af ensomhed og psykologisk forkrampede kærlighedsforhold tog sin begyndelse med dette store maleri, der med hans egne ord rummer mennesket, der "ånder og føler, lider og elsker."

En fortælling om fravær og ensomhed
I sommeren 1889 slog Munch sig ned ved Åsgårdstrand, en fiskerby på vestsiden af Oslofjorden, der allerede var kendt for sin koloni af Kristiania-bohemer. Her iscenesatte han sin fortælling om fravær og ensomhed med teaterkritikeren Sigurd Bødtker (1866-1928) og sin yngste søster, Inger, som modeller.

En illusionsløs kvinde
Portrætligheden er dog uden betydning, og Munch har gjort Inger betydeligt ældre end sine 21 år. Hun fremstår som en midaldrende, illusionsløs kvinde – en tavs monolit, der med sit tillukkede kropssprog leverer et isnende modspil til den poserende æstet.

Munchs opbrud fra naturalismen
Maleriet er et tidligt eksempel på Munchs opbrud fra naturalismen. Farven er flere steder lagt på i hurtige, transparente penselstrøg. Dertil kommer det dristige træk at arbejde med en markant lodret halvering af billedfeltet, hvor kontrasten mellem det åbne solbeskinnede landskab og det dunkle verandaparti på symbolistisk vis anvendes til at formidle en fortættet stemning.


Rundt om eller tæt på

Her kan du zoome helt ind på værket og få alle detaljerne med - eller komme rundt om værket ved at se filmene hvor forskere, konservatorer eller kunstnere fortæller om værket ud fra deres vinkel. For at se filmene skal du bare scrolle lidt længere ned på siden.


Zoom ind og se detaljerne



Flere blikke på værket - se filmene

Edvard Munch - i konservatorens blik

Kolofon
Konservator Troels Filtenborg
Kamera og redigering Martin Pedersen
Producer Mathilde Schytz Marvit


Edvard Munch - i kunstnerens blik

Kolofon
Kamera og redigering Martin Pedersen
Kunstner Hannah Heilmann
Producer Mathilde Schytz Marvit

Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster