Highlights

El Greco (1541-1614), Mandsportræt, 1570-75

El Greco (1541-1614), Mandsportræt, 1570-75. 116x98 cm. KMSsp146.
Download billedet i høj opløsning | CC BY

At den ubekendte portrætterede mand kunne være kunstner, fremgår af en tegnekridtholder, som ligger på armlænet sammen med en bog med hvide og røde bogmærker.

Attributterne forener håndens virke og åndens vingeflugt, hvorved den antikke digter Horats berømte dictum ”Ut pictura poesis” (som digtekunsten, så også maleriet) bringes i tale.

El Grecos udvikling og inspiration

Portrættet er udført, mens El Greco som ung kunstner var i Rom, hvor han blev ven af Farnesefamilien og hermed del af et intellektuelt miljø, som interesserede sig for renæssancehumanismens filosofiske spørgsmål. Inden da havde El Greco været elev hos Tizian (ca. 1488/1490-1576), hvis indflydelse ses i det stiludtryk, mandsportrættet er rundet af.

El Greco viser sig som kolorist i den venezianske tradition, i hvilken farve og lys dominerer over linjen. Senere i livet slog El Greco sig ned i den spanske by Toledo, hvor hans stil tog en drastisk vending mod det manierede med langstrakte former og hidsige farver.

J.F. Willumsen og El Greco

Den spanske digter Paravicino skrev i en sonet: ”Su estrañeza admirarán no imitarán edades” (kommende generationer vil beundre hans mærkelige geni,men i sekler vil han ikke blive efterlignet). Der skulle da også gå 300 år, før blandt andet den danske kunstner J.F. Willumsen tog tråden op.

Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster