Highlights

Elisabeth Jerichau Baumann, Billedhuggeren Jens Adolf Jerichau, kunstnerens ægtefælle, 1846

Elisabeth Jerichau Baumann, (1819-81) Billedhuggeren Jens Adolf Jerichau, kunstnerens ægtefælle, 1846

Portrættet er malet i 1846, samme år som Elisabeth Baumann giftede sig med den danske billedhugger Jerichau. I baggrunden ses resultatet af den beåndede kunstners arbejde, et forarbejde til gennembrudsværket Herkules og Hebe fra 1845.

En fremmed fugl

For en tysktalende, tyskuddannet og på tysk malende kvindelig kunstner var der en del at overvinde, da hun i 1848 gjorde København til base for sit kosmo­politiske kunstnerliv. Hun blev karakteriseret som ”en fremmed fugl”, men hun er ikke mere fremmed end andre, der må leve udspændt mellem to kulturer.

Anderledeshed

I midten af 1800-tallet var polariseringerne mere synlige og internationaliseringen et skræmmebillede, så hendes ”anderledeshed” som kvinde og kunstner måtte nødvendigvis træde tydeligere igennem. Det gør til gengæld livet og værket mere iøjnefaldende som modbillede til det tempererede, nationale mådehold.

Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster