Highlights

Filippino Lippi (ca. 1457-1504), Joakim og Annas gensyn uden for Jerusalems Gyldne Port, 1497

Filippino Lippi (ca. 1457-1504), Joakim og Annas gensyn uden for Jerusalems Gyldne Port, 1497. 112,5x124 cm. KMSsp40.
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Maleriet, som er skabt sent i kunstnerens liv, skildrer en passage i ærkebiskoppen Jacopo da Voragines (ca. 1230-1298) middelalderværk Legenda Aurea (Den Gyldne Legende).

Motivet

Vi ledes ind i historien af en ung terne (tjenestepige), der retter blikket direkte mod os. Marias forældre ses i øm omfavnelse, fordi de endelig kunne mødes efter lang tids adskillelse.

Legenden fortæller om, hvordan Maria i øjeblikket for deres omfavnelse blev undfanget ved et mirakel.

Lippis interesse for antikken

Som den renæssancekunstner Lippi var, interesserede han sig for antikken. I maleriet spores interessen for eksempel i den gyldne ports korintiske søjler og relieffer. Resten af baggrundens arkitektur har Lippi malet i en mere middelalderlig byggestil, der henviser til hans hjemby Firenze. En by som samtiden i øvrigt ofte omtaler som et nyt Jerusalem. Lippis florentinske identitet kommer tillige frem i signaturen skrevet med guld på Den Gyldne Ports fodstykke: "PHILIPPINUS DE FLORENTIA".

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster