Highlights

Georg Baselitz (1938-), Crema, 2004

© Georg Baselitz (1938-), Crema, 2004.

Siden 1969 har Baselitz malet sine motiver på hovedet. De motiver, han udsætter for denne utraditionelle praksis, er til gengæld meget traditionelle. Baselitz genbruger kunsthistoriens klassiske temaer, landskabet, den nøgne menneskekrop og portrættet.

Kunstnerens strategi
Baselitz har selv peget på, at han med denne strategi kan frigøre fremstillingen fra indholdet og dermed undersøge forholdet mellem billede og repræsentation. Objektet har ingen betydning i sig selv, mens maleriet derimod er autonomt, har Baselitz sagt.

Maleriets motiv

Her har han malet et landskab eller rettere en vej, der fører ind i en skov af nøgne træer i den italienske by Crema. Svævende på hovedet i billedets forgrund vandrer et par sorte herresko. Træerne forekommer sært uheldsvangre, og den absurde rest af mennesket synes på en gang prisgivet denne natur og magtfuld i kraft af sin visuelle dominans i billedet.

Genbrugen af ekspressionisme
Ligesom Baselitz gentager kunsthistoriens motivkreds, så genbruger han, med en vis ironisk distance, også en historisk stil, nemlig ekspressionismen. Ved at tvinge klassiske motiver og en etableret genre og stil mod en ny grænse afprøver han maleriets æstetiske og sanserelaterede muligheder.  



Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo