Highlights

Harald Giersing (1881-1927), Paris' dom, 1909

Harald Giersing (1881-1927), Paris' dom, 1909. 121,5x149 cm. kms6489
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Billedets titel henviser til det græske sagn om prins Paris, der skulle dømme om, hvem af de tre gudinder, Hera, Athene og Afrodite, der var smukkest. Giersings maleri er da også befolket med tre kvinder og en mand, men billedet kan lige så vel ses som en atelierscene og kvinderne som nøgenmodeller, der poserer for en rygvendt mand, som kunne være maleren. Samtidig medvirker den markante brug af farver og linjer til at lede opmærksomheden væk fra den mytologiske fortælling og hen imod billedets midler.

Motivets tvetydighed
Tvetydigheden ved motivet må anses for at være en bevidst strategi fra Harald Giersings side. Hans ambition med dette billede var intet mindre end at udfordre og gentolke det klassiske figurmaleri. Med titlen satte han traditionen i spil og udfordrede samtidig begreberne om, hvordan denne type billede skulle se ud. Grovheden i udtrykket, den forenklede palet, ubestemmeligheden ved figurernes placering i rummet og ikke mindst de tykke sorte konturer, der bugter sig ned over fladen i ornamentale forløb var et heftigt anslag imod tidens fint slebne naturalistiske normer.

Et nyt, moderne figurmaleri
Billedet kan ses som et bud på et nyt, moderne figurmaleri, der har kunstens egen virkelighed som sit egentlige indhold. Paris’ dom vakte stor opmærksomhed, da det i 1910 blev præsenteret for offentligheden første gang og bidrog afgørende til at etablere Giersings position som en af de betydeligste kunstnere i den unge generation af modernister.

Senest opdateret: 15.okt.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo