Highlights

Henri Matisse (1869-1954), Zulma, 1950

Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Zulma, 1950.

© Succession H. Matisse/BilledKunst Copydan 2012. Henri Matisse, Zulma, 1950.

Motivet til Zulma er en nøgenmodel i et interiør, som man også finder i utallige af Matisses tidligere malerier og skulpturer.

Her er hun imidlertid reduceret til blot et tegn for kvinden i form af en farvet silhuet. Det samme gælder rummet omkring figuren og effekten af lys og skygge.

Flader af farve i samspil

Hvert element er reduceret til flader af farve, der virker i samspil med hinanden efter samme princip som Portræt af Madame Matisse, malet 45 år tidligere.

Papirklippet: at tegne med saksen

Papirklippet er et prominent eksempel på den værktype, Matisse dyrkede i det sidste tiår af sit liv. Gennem flere faser af sin kunst havde Matisse været optaget af forholdet mellem farve og linje.

Papir­klippene gav mulighed for at arbejde simultant med begge, idet han så at sige tegnede med saksen, når han klippede i det farvede papir og dermed nedbrød skellet mellem de to dimensioner.

Senest opdateret: 8.apr.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo