Highlights

Hermann Ernst Freund (1786-1840), Thor, siddende, støttet til sin hammer, 1828-29

Hermann Ernst Freund (1786-1840), Thor, siddende, støttet til sin hammer, 1828-29. 71x51x77 cm. kms5224
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

Freund tilhører generationen efter Danmarks betydningsfulde og normsættende billedhugger Bertel Thorvaldsen (1770-1844), i hvis værksted i Rom han havde været assistent.

Opgør med Thorvaldsen
Fremstillingen af den siddende Thor, tordenguden i nordisk mytologi, er et modsætningsfuldt opgør med tendenser i den store forgængers kunst. I overensstemmelse med sin samtids nyklassicisme havde Thorvaldsen opdyrket en sammenhæng mellem form og indhold, idet værkernes motiver ofte blev hentet fra den antikke forestillingsverden og blev fremstillet i ”klassisk” stil.

Nordisk historie og mytologi

Med de første årtier af 1800-tallet kom der i Nordeuropa i stedet fokus på nordisk historie og mytologi, men uden at skulpturen slap sin forankring i den antikke middelhavskunst som stilistisk forbillede. Denne modsætning er i Freunds skulptur skærpet ved figurens siddende, halvt apatiske stilling, som er forskellig fra nyklassicismens dyrkelse af den heroiske mandsfigurs aktive og udadvendte normalpositur.

Forening af klassisk form med nybrydende indhold
Det nordiske motiv er forstenet i den klassiske traditions marmor. Når skulpturen betragtes fra ryggen, kan det ses, hvordan Freund har forsøgt at forene klassisk form med nybrydende indhold: Den overdrevent muskuløse ryg er et citat fra et af nyklassicismens antikke forbilleder, Den Belvederiske Torso i Vatikanmuseet i Rom.

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster