Highlights

Jan Lievens (1607-74), Selvportræt, ca. 1635

Jan Lievens (1607-74), Selvportræt, ca. 1635. Olie på træ. 52 x 40.5 cm. KMSsp413.
Download billedet i høj opløsning | Public Domain

I profil og naturlig størrelse har Lievens fremstillet sig selv med et ansigt, der synes at udstråle rolig meditation. Hvordan kan en maler male sig selv i profil? Måske med en sindrig indretning af flere spejle. Og hvorfor male sig selv belyst bagfra, så selve ansigtet ligger i skygge?

Den melankolske kunstner
På Lievens og Rembrandts tid var myten om den melankolske kunster på mode. Skyggen i ansigtet henviser måske til denne myte og til, at det var sådan Lievens gerne ville ses af verden. Kontrasterne mellem det meget belyste og skyggen i ansigtet går igen i den hvide kjortel og sorte kappe sammenholdt af guldbånd og gyldne knapper. Det hvide er malet i et tykt lag, så lyset fra udstillingssalen reflekteres i malingens ujævne overfladestruktur på en sitrende måde. Omvendt er resten af maleriet malet glat og med mange tynde lag, så når maleriet ses på afstand og med det rigtige lysindfald forstærkes lys-skygge kontrasten.

Senest opdateret: 22.mar.2017
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo