Highlights

Jens Haaning (1965- ), Arabic Jokes, 1996

Jens Haaning (1965- ), Arabic Jokes, 1996

© Jens Haaning (1965- ), Arabic Jokes, 1996

Jens Haaning er en af de danske kunstnere, som fik et internationalt gennembrud i 1990’erne.

Værket er oprindeligt lavet som et kunstprojekt (City Space, 1996) i det offentlige rum, hvor plakaten fungerede som en plakatkampagne på Vesterbro i København.

Den modstiller tre vittigheder skrevet på arabisk og et foto af en Side 9-pige fra Ekstrabladet.

Et typisk værk for Haaning

Værket er typisk for Haaning, der ofte kobler materiale og situationer, der overskrider gængse sociologiske, kulturelle og etniske grænser.

Sameksistens og eksklusion/inklusion

Opsat rundt omkring i bydelen Vesterbro henvendte plakaten sig umiddelbart til de arabisk talende beboere i kvarteret. Samtidig ligger fotoet af den topløse kvinde i forlængelse af områdets mange porno- og sexbutikker. På den måde udveksler Haaning billeder og tekst mellem to miljøer og peger dermed bl.a. på problematikker omkring sameksistens og eksklusion/inklusion.

Jens Haaning (1965- ), Arabic Jokes, 1996

© Jens Haaning (1965- ), Arabic Jokes, 1996

Senest opdateret: 18.nov.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo