Highlights

Joachim Koester (1962-), Pit Music, 1996

© Joachim Koester (1962-), Pit Music, 1996.

Installationen Pit Music består af en videoprojektion og en sceneagtig platform opbygget i rummet foran projektionsvæggen. Projektionen viser en strygekvartet, der spiller et stykke musik af Sjostakovitj for et publikum. Kvartetten sidder i en slags orkestergrav, mens publikum er placeret på en platform i hele rummets bredde.

Forskydning af tid, billede og lyd

Koncerten er optaget fra forskellige vinkler, og på videoen klippes der frem og tilbage mellem musikere og publikum. Nogle sekvenser af videoen vises desuden i slowmotion. Lydsiden er derimod konstant og lader os høre hele musikstykket uden afbrydelser. På den måde etablerer Joachim Koester en forskydning mellem billede og lyd, og på et mere overordnet plan mellem den ”virkelige” tid, som musikken fastholder, og så en ”ikke-virkelig” tid, som er videobilledernes fragmenterede, afbrudte og forhalede tid.

Rumlig forskydning
Også rumligt er der tale om en forskydning. For faktisk er installationen, hvori videoprojektionen vises, en rekonstruktion af det rum, som koncerten i første omgang blev gennemført i. Det vil sige, at man som betragter står på installationens platform og betragter en video af nogle personer, der står på den samme platform og betragter koncerten, da den faktisk blev opført og videoen blev optaget.

Igennem sit arbejde med installationens foto og video har Joachim Koester netop interesseret sig for forskydninger mellem virkeligheden og repræsentationen af den.

Senest opdateret: 26.aug.2014
Sideansvarlig: Webmaster
SMK Logo